Horace Dediu: Apple atakuje firemní prostředí a jeho konkurence to zatím přehlíží

Icon

Icon Zdroj: Icon

Horace Dediu patří mezi přední světové analytiky, jehož komentáře sleduje pozorně nejen Apple, ale všichni hráči na trhu počítačů a mobilních zařízení. Ze své pozice zakladatele konzultační společnosti Asymco posílá do světa velmi často přesné komentáře, které vycházejí z podrobné analýzy dat.

Ale jeho přístup také ukazuje, že data sama o sobě nejsou všechno. Při jejich interpretaci dokáže zapojit nejen znalosti z ostatních oborů, intuici, ale velmi často i určitý smysl pro humor a nadsázku. Jeho prezentace dokazují, že i analýza může být vzrušující a zábavná. Horace Dediu vystoupí poprvé v ČR v pátek 15. 2. v rámci Business konference iCON Prague.

Pracoval jste dlouhou dobu v Nokii, jak se z Vás stal jeden z největších odborníků na Apple?

Začal jsem se zabývat společností Apple už v roce 2005, dlouho před tím než vstoupili na trh s telefony. Používal jsem tehdy iPod a líbily se mi počítače Mac, ale neměl jsem žádný speciální důvod se na tuto společnost zaměřit. Může se to zdát zvláštní, ale můj postoj změnily až dva nové produkty: iPod shuffle a Mac mini. Dneska je nikdo nepovažuje za něco výjimečného, ale tehdy to byl signál, že se děje nějaká dramatická změna: Apple udělal krok stranou ze své politiky luxusní, prémiové identity. Tohle a tomu předcházející představení iTunes pro Windows pro mě bylo předzvěstí, že Apple začíná seriozně útočit na masový trh.

Jaké byly podle Vás hlavní kroky, které pomohly Apple značně otřást se zaběhaným trhem?

Když jsem tehdy přemýšlel o tom, co může nastat - a pořád jsme v roce 2005, odhadoval jsem, že se Apple zaměří na tyto tři oblasti: představí telefon, atakuje trh PC a vstoupí do oblasti domácí zábavy. První dva odhady se naprosto naplnily a ten třetí téměř, s představením Apple TV. Každá z těchto oblastí představovala ohromné příležitosti a bylo to extrémně zajímavé to posledních 7 let pozorovat. Můj odhad mimochodem nevycházel ze znalosti společnosti Apple jako takové, protože tehdy jsem se na ni ještě nijak nezaměřoval. Vycházel ze znalosti trhu jako takového a ze znalosti disruptivní teorie, tedy narušení zaběhaných pořádků trhu.

Na konferenci iCON Business budete mluvit o tom, že se Apple začíná nenápadně usilovat o vstup do firem. Můžete to vysvětlit?

Když se podíváte na ten můj seznam z roku 2005, zaměření na firmy tam nefiguruje. Domnívám se, že dnes už by tam patřilo. Ale není to ještě znát. Přístup Apple k firmám a jejich potřebám nebude podle mě standardní. Změna bude disruptivní, postupná a “snadno přehlédnutelná”. Na to se chci ve své přednášce zaměřit. Zavedení hráči na tomto hřišti Apple přehlížejí, i přesto, že jim taje tržní podíl pod rukama. Jejich analytici hledají různé důvody, proč Apple nemůže uspět a snaží se své zaměstnavatele uchlácholit. Přesto se to děje. Je to vidět nejen na trhu, ale i v samotných firmách, kde se proměňuje přístup k Apple řešením i role IT oddělení obecně. Něco se děje a něco se podle mě velmi rychle změní.

Celý rozhovor na blog.iconprague.com.

Informace o akci na www.iconprague.com.