Hudebním CD už zvoní hrana i v Rusku

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Na západních trzích lze ustup cédéček z regálů hudebních obchodů a přesun hudby na internet sledovat už několik let. Nyní se tento trend dostal i do Ruska. Jeden z největších ruských prodejců hudby M.Video oznámil, že v půli března přestane prodávat hudbu na kompaktních discích.

Společnost tvrdí, že prodeje hudebních CD se za poslední dva roky propadly třiapůlkrát. Disky s videem a programy zůstanou zatím v prodeji, ale firma chce do dvou let přesunout celou svou nabídku nosičů médií na internet, napsal ruský deník Vedomosti. V kamenných obchodech tak zůstane pouze spotřební elektronika.

Pokles prodejů, kterým čelí M.Video, přitom není ojedinělý. Podle Mezinárodní federace fonografického průmyslu se prodeje hudebních nahrávek v Rusku mezi lety 2006 a 2011 propadly o 46 procent. Prodej fyzických disků jen během roku 2010 klesl o 35 procent.

Počet ruských uživatelů internetu naopak raketově roste a na tomto boomu vydělává i M.Video. Jeho online prodeje loni vzrostly o 90 procent a celkové tržby firmy to posílilo o 30 procent.

Na západě se prodeje hudby na kompaktních discích propadají už delší dobu a hovoří se o krizi celého hudebního průmyslu. Americký Tower Records a britské Virgin Megastore a Zavvi už přešly zcela na internetový prodej. Největší detailový prodejce hudby ve Velké Británii a Irsku HMV minulý měsíc málem zkrachoval. Na poslední chvíli jej zachránili jeho věřitelé, kteří své pohledávky smazali výměnou za podíl ve firmě.

Analytici se shodují, že doba hudebních CD končí. „Když lidé hovoří o potřebě zachránit hudební průmysl, hovoří o záchraně něčeho, co už neexistuje,“ řekl podle serveru Paidcontent.org bývalý technologický šéf Warner Brothers Records Ethan Kaplan. Analytik Mark Mulligan dodává, že pokud by HMV v lednu zanikla, britský trh s hudbou prodávanou v kamenných obchodech by se přes noc zmenšil na polovinu.