Ondřej Malý: Facebook už neroste. Ale důležitější zprávou je omezení šmírovacího byznysu
Největší sociální síť světa Facebook ukázala, že její největší hodnota je v onom slovu „síť“. Díky tomu, že na Facebooku jsou „skoro všichni“, tam chce být každý. Což vedlo k tomu, že po celou dobu svojí existence čtvrtletí za čtvrtletím a rok za rokem přidával nové „denní aktivní uživatele“, jak oficiálně zní metrika, kterou používá. To platilo až do konce loňského roku. Facebook v něm poprvé mezičtvrtletně nezvýšil počet aktivních uživatelů, a jedno z klíčových čísel ukazujících výkonnost firmy dokonce kleslo, i když o vlásek – z 1,93 miliardy na 1,929 miliardy. I to ale stačilo.
Mnoho let růstová akcie tak přestala být růstová, což trh odměnil fantastickým výprodejem, kdy během jednoho dne ztratil Facebook čtvrtinu své hodnoty a připsal si nelichotivý zářez do burzovních statistik – pokles jednoho titulu o více než 230 miliard v tržní hodnotě byl největší v historii. A jak upozornil deník The Washington Post – byl to (upraveno o inflaci) ekvivalent poklesu celého akciového trhu během černého čtvrtku na newyorské burze v říjnu roku 1929.
Slabší v těžbě dat a nic moc pro mladé
Abychom pochopili, co se Facebooku děje, je potřeba podívat se hlouběji do výsledků, komentářů k nim i do dokumentů, které posílá regulátorovi. Pokles počtu uživatelů není jediným důvodem, proč už se nedá věřit tomu, že firma Marka Zuckerberga bude i nadále růst tak rychle jako dosud.
Dokonce není hlavním důvodem. Nejdůležitější je jeho snížená schopnost těžit osobní data uživatelů a neschopnost lákat mladší uživatele, kteří dávají přednost čínskému rivalu TikTok.
Všechno, co na Facebooku uživatelé dělají, každý klik, každý like, komentář a pohnutí myši, je pečlivě zaznamenáno, analyzováno a použito k lepšímu cílení reklamy. K tomu ještě připočtěme schopnost Facebooku sledovat uživatele pomocí aplikací a webů třetích stran, které mu posílají další data. To je klíčové aktivum sociální sítě, díky němuž vydělává peníze.
A schopnost Facebooku sbírat data výrazně narušil Apple novou funkcionalitou systému vydanou v dubnu loňského roku, která umožňuje šmírování uživatelů zastavit (na Androidu pochopitelně podobná možnost není, protože Google vydělává na cílené inzerci stejně jako Facebook).
Soudy jako protivítr
Není tak divu, že finanční ředitel Facebooku řekl v komentáři k výsledkům pětadvacetkrát slovo „protivítr“ ve smyslu, že byznys firmy čelí významným problémům do budoucna. Faktem je, že Apple je jenom jeden z problémů. Tím dalším jsou soudní spory, které vedou proti Facebooku uživatelé v USA kvůli posílání jejich osobních dat třetím osobám a které se zatím dařilo právníkům firmy poměrně zdatně zdržovat.
Nicméně v posledních dnech zjevně soudům došla trpělivost a nařídily Facebooku vydat informace, které protistrana požaduje, a uvolnit vysoce postavené manažery k protokolovaným výpovědím, což je mechanismus v americkém právu, jak dostat z protistrany informace pod přísahou. Dotazy bezpochyby nebudou nic pohodového.
Profil Marka Zuckerberga

Nadějně nevypadá ani připravovaná evropská regulace a zapomínat nesmíme ani na spory, které proti Facebooku vedou různé skupiny podporující vyšší ochranu osobních dat v EU u irského regulátora osobních údajů, který by měl po urgencích letos konečně rozhodnout osm a půl roku trvající spor mezi rakouským aktivistou Maxem Schremsem a Facebookem týkající se právě přesunu dat z EU do USA.
Odchod z Evropy? Jen slohové cvičení
Facebook tak ve výsledcích opětovně v kapitole týkající se rizik poměrně legračně upozornil na to, že bude muset z EU možná odejít, pokud data nebude smět přesouvat do USA. To je samozřejmě jen slohové cvičení pro regulátora akciového trhu, protože zcela se zbavit ročních tržeb z Evropy ve výši přes 29 miliard dolarů je naprosto nereálné.
V pondělí to také vyvolalo vcelku oprávněný posměch politiků, kteří mu v podstatě popřáli šťastnou cestu pryč. Každopádně to, že bude muset změnit v EU přístup k ochraně a nakládání s daty uživatelů, je naprosto reálná možnost, a zásah do tržeb a zisku to bude bezpochyby velký.
„Metaverzum“, které Zuckerberg považuje za budoucnost firmy, je daleko a je naprosto nejisté, jestli to bude úspěch. Zatím se zdá, že v tom sociální síť topí peníze bez konkrétního výsledku či produktu, který by měl nějaké reálné obrysy. Na zářivou budoucnost největší sociální sítě bych si tak moc nevsadil.