Předraženého volání v Česku si už všímají i politici

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Sedmicka

Jan Husák z TOP09 má jasno – na českém trhu mobilního volání panuje extrémní drahota a ČTÚ by s tím měl něco dělat. Naděje vkládá do čtvrtého operátora, který může srazit ceny.

O předražené telekomunikace v České republice se konečně začínají zajímat i politici - do tuzemských operátorů se pustil poslanec Jan Husák za TOP09. Jako nový předseda Podvýboru pro elektronické komunikace a ICT průmysl si nechal zpracovat průzkum, který jasně dokazuje, že Český občan musí platit za mobilní telekomunikační služby téměř šestkrát více než občan Rakouska nebo dvakrát více než občan Polska.

„Do průzkumu jsme zahrnuli všechny mobilní operátory v České republice, Polsku, Rakousku a na Slovensku. Abychom simulovali skutečné podmínky, vybrali jsme také čtyři kategorie uživatelů. Studenta a matku na mateřské dovolené, kteří mají omezené finance a většinou méně volají, ale více píší zprávy. A také podnikatele a ředitel firmy, kteří nemají finanční limity, více využívají volání a datové služby a výrazně méně posílají SMS zprávy,“ popisuje Jan Husák.

Vysokých cen si konečně všimli i politici

Ceny uvedené v průzkumu jsou průměrem cen tří nejlevnějších tarifů ze všech mobilních operátorů v každé zemi. Průměr určitým způsobem zohledňuje „netržní chování“ zákazníka, ať už z důvodů subjektivních (zvyk, rodina, tradice atp.), či objektivních důvodů (legislativa, tarifní podmínky ve smyslu nemožnosti vyvázat se ze smlouvy apod.).

Tabulka porovnávající jednotlivé zákazníky ve srovnávaných zemích:

ZákazníkVolání (minut)SMS (počet)ČR (Kč)Rakousko (Kč)Polsko (Kč)Slovensko (Kč)
Student500100308186254256
Matka na mateřské dovolené200100687186494595
Podnikatel1000500286047913572405
Ředitel firmy20001000369776421703443

„Na první pohled je zřejmé, že rakouský trh je dík pokročilému konkurenčnímu prostředí nejvyspělejší. Pokud by si všichni zákazníci v daných zemích vybírali svůj tarif jen dle nejnižší nabídky, byly by služby v České republice dokonce třináctkrát dražší než v Rakousku,“ shrnuje Jan Husák a dodává „To je neakceptovatelné a je zjevné, že by měl Český telekomunikační úřad zasáhnout.“

ČTÚ by měl zasáhnout, ale donutí ho někdo?

Český telekomunikační úřad je neschopný a svou regulační funkci prostě neplní. Důkaz tohoto tvrzení najdete třeba v poslední publikované zprávě Evropské asociace telekomunikačních operátorů (ECTA) z června loňského roku, která obsahuje hodnocení za rok 2009. ČTÚ se v ní umístil na druhém místě od konce, hůře jsou na tom už jen v Bulharsku.

Ještě v roce 2008 se přitom tuzemský regulátor mohl „chlubit“ třetím místem od konce. Horší byli tenkrát ještě Poláci a Turci. Loni si ovšem oba polepšili. Jistě není bez zajímavosti, že v žebříčku asociace se ČTÚ tradičně umísťuje mezi těmi nejhoršími regulátory už od roku 2005, což určitě něco svědčí o Radě ČTÚ, která vede úřad celou tuto dobu.

13× vyšší cena? Žádný problém…

Následující tabulka porovnává nabídku nejnižších tarifů. V tomto případě vysají operátoři například matce na mateřské 650 korun, zatímco za stejné služby by jako zákazník rakouského operátora zaplatila jen 122 korun, 242 korun by dělal účet v Polsku a 440 korun u našich východních sousedů.

Tabulka porovnává nabídku nejnižších tarifů pro konkrétní zákazníky:

ZákazníkVolání (minut)SMS (počet)Česko (Kč)Rakousko (Kč)Polsko (Kč)Slovensko (Kč)
Student50100228122156210
Matka na mateřské dovolené200100650122242440
Podnikatel10005002780215899820
Ředitel firmy20001000320024418991327

Nižší ceny snad přinese 4. operátor

Jan Husák věří, že novela zákona o elektronických komunikacích by mohla přinést až padesátiprocentní snížení cen za mobilní volání a internet. Umožní totiž formou aukce prodávat frekvence uvolněné po přechodu na digitální televizní vysílání. Nejdůležitější změnou, kterou novela přináší, je možnost uspořádat výběrové řízení v podobě aukce na kmitočty využitelné pro vysokorychlostní internet.

„Je ale třeba, aby podmínky účasti v aukci neznemožňovaly případný vstup nového ‚dravého’ operátora, který by rozhýbal konkurenční prostředí v oblasti českých telekomunikací,“ vysvětluje zpravodaj novely Jan Husák a dodává: „Nové technologie navíc umožní využívat vysokorychlostní internet, na což budou muset operátoři reagovat i přizpůsobením svých cen. Ten, kdo na tom vydělá, je jednoznačně spotřebitel.“

„Český telekomunikační úřad účastníkům aukce zajistí dík novele to, že budou důležité aspekty výběrového řízení podrobeny veřejné kontrole. Což vnese do celého procesu maximální transparentnost a věřím, že podmínky nebudou nahrávat žádné ze stran, tedy ani dosavadním operátorům, ani těm nově vstupujícím. Jedině rovnými a transparentními podmínkami totiž dosáhneme maximálního efektu, tedy snížení cen za volání a internet i v České republice,“ uzavírá Jan Husák.

Přijde mesiáš, nebo malá domů?

Kmitočty se dražit budou, nový hráč na trhu zcela jistě musí konkurovat cenou. Není ale možné brát nováčka (pokud doopravdy přijde a frekvence neskončí v rukou stávající operátorské trojice) jako spasitele a proto jsme se Jana Husáka ještě zeptali, jak bude proti předraženým operátorům v České republice bojovat. Na odpověď už čekáme několik dní a uveřejníme ji, jakmile k nám dorazí.