Reklama z ČT1 nezmizí

Petr Dvořák

Petr Dvořák Zdroj: mediafax

Klasická reklama na programu ČT1 zůstane i po schválené novele zákonů o České televizi a televizním vysílání, která měla původně inzerci z Jedničky a ČT24 úplně odstranit. Zákonodárci v textu novely nechali několik skulin – ČT1 bude moci vysílat reklamu spojenou se sportovními a kulturními pořady typu Český lev, přenos z předávání Andělů či inzerci navázanou na licencované pořady, jako je třeba StarDance. Celkový objem takové reklamy by neměl přesáhnout 0,5 procenta vysílacího času ČT1.

„Zatím nemám konkrétní představu, jak postupovat. Budeme této možnosti využívat konzervativně, nechceme jít za každou cenu úplně na hranu zákona,“ naznačil ředitel ČT Petr Dvořák. „Umím si představit širokou škálu pořadů na ČT1 spojených s klasickou reklamou. Musíme ale počkat na stanovisko ČT, jak se postaví k těmto obchodním příležitostem,“ uvedl Ivan Hyžák, ředitel Media Master, která prodává reklamu na veřejnoprávní stanici. Další potenciál skýtá sponzoring a produkt placement, kterých se nová regulace netýká.

Tento fakt dělá čáru přes rozpočet zejména komerčním televizím, které se těšily, že si v příštím roce rozdělí podstatnou část z přibližně 350 až 480 milionů korun, které Kavčí hory ročně získávají z reklamních spotů.

Konkurenti ČT jsou proto na pozoru. „Všechno se dá zneužít. Pokud se novela bude zneužívat, tak se budeme pochopitelně bránit,“ uvedl ředitel Primy Marek Singer.

Konkrétní uplatňování výjimek bude záviset na programovém schématu na příští rok. S ním hodlá Dvořák seznámit členy Rady ČT na konci listopadu.

Práci s jarním schématem šéfovi ČT ztěžuje to, že se na počátku listopadu rozloučil se šéfem ČT1 Radanem Dolejšem. Ke slovu bezpochyby přijde i pověstná kreativita obchodního oddělení ČT, které se v minulosti dokázalo vypořádat s omezením reklamy na ČT vytvořením teleshoppingu Nákup extra. Ten se příliš nelišil od klasické reklamy.

Původně měla reklama z ČT zmizet s dokončením přechodu na digitální vysílání. Ten měl nastat buď letos 11. listopadu, nebo 30. června 2012. Spor o reklamu na ČT eskaloval od začátku letošního roku, skupina senátorů navrhla reklamu na ČT ponechat. S tím nesouhlasily Nova a Prima. Po mohutném lobbingu mezi zákonodárci byla nakonec v září přijata novela zákonů o ČT a televizním vysílání, která odstranila velkou část reklamy z ČT1 a ČT24 a ponechala ji na ČT2 a ČT4.

Zpravodajství ČT povede Mrzena

Šéfredaktorem zpravodajství České televize se stane od 9. listopadu Petr Mrzena. Nahradí Karla Nováka, který přechází na post šéfeditora ČT24. Mrzena byl dříve redaktorem ČT, šéfredaktorem zpráv na Nově i zahraničním zpravodajem Z1.