Případ se táhne už déle než deset let. Pokuty jsou za chování mobilních operátorů z let 2000 až 2003. Firmy se dohodly, že budou propojovat hovory zákazníků svých sítí jen přímým propojením ve stanovených bodech.
„Jednalo se tedy o vzájemnou výhradní spolupráci, jejímž prostřednictvím si obě společnosti poskytly pro přenos hovorů mezi svými sítěmi úplnou ochranu před konkurenčními poskytovateli, kterými byl v té době například ČESKÝ TELECOM, a.s. či BT (Worldwide) Ltd.,“ uvedl Rafaj.
Podle něj si firmy rozdělily trh, což současně vytvářelo překážku pro přístup dalších telekomunikačních operátorů k poskytování propojovacích služeb účastníkům řízení.
T-Mobile: Je to vykonstruované
„Jedná se o další pokus sankcionování předmětného jednání, o které se ÚOHS v minulosti již opakovaně neúspěšně pokoušel. O kauze již opakovaně v uplynulých letech rozhodovaly příslušné soudy. Podle našeho názoru je celý případ vykonstruovaný a založený na základním nepochopení technické stránky fungování sítí,“ uvedla mluvčí T-Mobilu Martina Kemrová. Rozhodnutí chce firma, stejně jako v minulosti, napadat dostupnými právními prostředky.
Původní rozhodnutí ÚOHS vydal již v roce 2003, pravomocné o rok později. Sankce tehdy byly vyšší. Předchůdce Vodafonu měl zaplatit 4,5 milionu a T-Mobilu 12 milionů korun. Správní soudy následně devět let projednávaly žaloby proti tomuto rozhodnutí. Vydaly dohromady téměř deset rozsudků. Právní názor soudů antimonopolní úřad respektoval v nově vydaném rozhodnutí.
Související spor s pokutami pro Vodafone a dnešní O2 Czech Republic ÚOHS stále projednává.