Ve Francii se rodí mediální gigant. Společnost Vivendi ovládne skupinu Lagardère

Mediální konglomerát Vivendi, jehož většinovým vlastníkem je francouzský podnikatel Vincent Bolloré (na snímku), se chystá převzít nadnárodní skupinu Lagardère. Vznikne tím jedna z největších mediálních společností v Evropě.

Mediální konglomerát Vivendi, jehož většinovým vlastníkem je francouzský podnikatel Vincent Bolloré (na snímku), se chystá převzít nadnárodní skupinu Lagardère. Vznikne tím jedna z největších mediálních společností v Evropě. Zdroj: Reuters

Francouzský mediální konglomerát Vivendi se chystá převzít nadnárodní skupinu Lagardère. Vznikne tím jedna z největších mediálních společností v Evropě.
Končí tím zároveň letitá válka miliardářů o ovládnutí mediální skupiny, které se účastnil i nejbohatší Francouz Bernard Arnault (na snímku).
3
Fotogalerie

Francouzský mediální konglomerát Vivendi se podle deníku Financial Times chystá spolknout nadnárodní skupinu Lagardère, která působí v oblasti zábavního průmyslu, zpravodajství, maloobchodu a cestovního ruchu. Pokud transakci schválí regulační úřady, vznikne jedna z největších mediálních společností v Evropě. Současně se tím chýlí ke konci letitý souboj francouzských boháčů o kontrolu nad Lagardère. 

Vivendi, jejímž většinovým vlastníkem je francouzský podnikatel Vincent Bolloré, už dříve držela v Lagardère 29 procent akcií, nejvíce z investorů. Ve středu se domluvila na odkoupení dalších osmnácti procent od společnosti Amber Capital za 610 milionů eur, zhruba 15,4 miliardy korun. Tím zvýšila svůj podíl na téměř polovinu. Na základě francouzských zákonů tak může Lagardère předložit nabídku na převzetí celého podniku, což má také v úmyslu. 

„Jsme potěšeni rozhodnutím Vivendi koupit akcie Amberu,“ napsali zástupci Lagardère v oficiálním prohlášení. Zároveň slíbili, že se k možnosti prodeje zbývajících akcií vyjádří později. Cenné papíry Lagardère ve čtvrtek dopoledne skokově zdražily o více než dvacet procent. V době uzávěrky tohoto textu se obchodovaly za 23,44 eura.

Oznámení je každopádně nejnovějším zvratem v pět let trvajícím souboji francouzských miliardářů o ovládnutí mediálního gigantu. Šéf podniku Arnaud Lagardère se dlouho snažil zabránit tomu, aby jeho firma skončila v rukou Bollorého impéria nebo Amberu. Nějaký čas mu v tom pomáhal také nejbohatší Francouz a majitel koncernu LVMH Bernard Arnault. Ten však na začátku září svou podporu ukončil. 

Amber Capital, která se rovněž pokoušela stát majoritním vlastníkem skupiny, následně překvapivě uzavřela s Vivendi spojenectví a výsledkem je nynější dohoda. „Arnaud Lagardère už tím pádem nemůže zabránit prodeji skupiny, kterou založil a vybudoval jeho otec,“ podotýká Financial Times. Do připravované fúze se ovšem ještě mohou vložit francouzské antimonopolní orgány a nařídit Vivendi, aby se zbavila některých aktiv. 

Vincent Bolloré se přesto postupně stává dominantním hráčem na evropském mediálním trhu. Do jeho portfolia patří třeba americké hudební vydavatelství Universal Music Group. Nedávno si také zajistil téměř desetiprocentní podíl ve firmě Prisa, která vydává největší španělský zpravodajský deník El País.

Do skupiny Lagardère se řadí francouzské týdeníky Le Journal du Dimanche a Paris Match či rozhlasová stanice Evropa 1. Tržní hodnota skupiny se pohybuje kolem tří miliard eur a pracuje pro ni 35 tisíc zaměstnanců. Jeden z nejbohatších Čechů Daniel Křetínský, spolumajitel vydavatele deníku E15, od Lagardère prostřednictvím své CMI před lety koupil módní magazín Elle a také několik rádií v Česku, Polsku, Rumunsku a na Slovensku.