Vývojáři z Ostravy usnadňují život finským řidičům, získali kontrakt za čtvrt miliardy korun

Sídlo společnosti Tieto ve Finsku

Sídlo společnosti Tieto ve Finsku Zdroj: Tieto

Stránky dopravní agentury Trafi ve Finsku
Řidičské průkazy vydané v letech 1994 až 2000 si do konce loňska nestačilo v České republice vyměnit 264 105 řidičů. Průkazy si mohou sice vyměnit i v příštích týdnech, už to však nebude bezplatné. Nejvíce řidičů, kteří si průkazy do konce roku 2010 nestihli vyměnit, je v Praze (41 201), nejméně na Vysočině (8 632).
3
Fotogalerie

Je to sen každého řidiče. Najede na internetu na stránky registru vozidel a nové auto tam jednoduše zaregistruje. Řidičák si vyřídí také on-line, stejně jako zaplacení daně z vozidel. Žádné stání ve frontách na úřadech. Ve Finsku je to už pár let realita. Tamní vládní dopravní agentura Trafi nabízí majitelům aut, lodí, letadel a kolejových vozidel skoro padesát elektronických služeb, které jim výrazně zjednodušují život. Fungují díky IT podpoře, kterou agentuře poskytuje finský gigant Tieto ze své ostravské pobočky.

Letos na jaře Tieto zvítězilo v tendru na vývoj a správu informačních systémů pro Trafi až do roku 2021. Celkem za tuto dobu inkasuje přibližně 11 milionů eur, což představuje více než čtvrt miliardy korun. „Trafi patří k našim velkým zákazníkům. Kontrakt prokazuje smysl našich investic do chytrých dopravních služeb,“ uvádí Cristina Petrescuová, výkonná viceprezidentka pro veřejný sektor, zdravotnictví a sociální oblast v Tieto.

I v plnění nové smlouvy budou hrát klíčovou roli zaměstnanci Tieta v Ostravě, kde má finská společnost třetí největší pobočku s více než 2200 zaměstnanci. „Ostravská pobočka Tieto se významně podílí na vývoji našich softwarových řešení. Její vývojáři se museli třeba naučit, jak se ve Finsku počítají daně z vozidel, což je velmi komplexní výpočet,“ říká Heidi Rantanenová, šéfka oddělení IT a zákaznických služeb v Trafi.

Trafi vede registry dopravních prostředků i řidičských průkazů a dalších licencí, ať už jde o pilotní či kapitánské průkazy. Součástí systémů je také evidence daní souvisejících s dopravou. Vlastníci dopravních prostředků a licencí mají k dispozici elektronické rozhraní, v nichž mohou auta, lodě, letadla či průkazy spravovat. Rantanenová o nich důsledně mluví jako o zákaznících.

„Data z registrů poskytujeme také třetím stranám, které na jejich základě vyvíjejí další aplikace,“ popisuje otevřených přístup k registrům Rantanenová. Přístup do registrů mají například prodejci aut, pojišťovny či stanice technické kontroly. Autosalony tak rovnou nové auto zákazníkovi elektronicky zaregistrují. Pojišťovny zase mohou on-line spravovat údaje o povinném ručení. Celkem systémy Trafi loni odbavily přes tři miliony požadavků a přenesly tři čtvrtě miliardy datových jednotek.

Finové razí zásadu, že data ve veřejných registrech jsou veřejná. Za dvě eura si lze v systému Trafi najít údaje o vozidle a jeho majiteli podle SPZ. Užitečné je to podle Rantanenové třeba v případě nehody. Zatím jsou v systému jen aktuální data o vozidlech. Do budoucna agentura připravuje systém, který by dosledoval i celou historii auta, včetně předchozích vlastníků. Pokud Finové nechtějí, aby se k jejich údajům kdokoliv dostal, musí v systému zaškrtnout, že si zveřejnění dat napřejí.

Teď čeká Trafi ve spolupráci s vývojáři z Tieto třetí vlna elektronizace dopravních dat a systémů. Hlavní investice se budou týkat aktualizace starých systémů, z nichž některé vznikly před dvaceti lety.