Vývojářů je málo, a tak software vyvíjí software. Rostou platformy pro tvůrce bez znalosti kódu

Nedostatek vývojářů je na trhu práce čím dál větší

Nedostatek vývojářů je na trhu práce čím dál větší Zdroj: ProfiMedia

Nedostatek vývojářů je na trhu práce čím dál větší
2
Fotogalerie

Automatizace dorazila i do oblasti automatizace. I tak by šel shrnout jeden z trendů v oblasti IT, kde rutinnější část práce vývojářů softwaru dostává na starost umělá inteligence – takzvané no-code a low-code platformy. Ty umožňují vývoj jednodušších aplikací i uživatelům bez odbornějších programátorských znalostí. Analytici se domnívají, že za růstem jejich popularity stojí hlavně rostoucí nedostatek vývojářů na světovém pracovním trhu, a to včetně Česka.

Téměř třetina českých firem má potíže s obsazením pracovních pozic v oblasti IT, plyne z posledního kvartálního průzkumu personální společnosti Manpower. Jde o nejžádanější povolání napříč mnoha obory. Ajťáci chybějí i v bankovnictví, e-commerce nebo stavebnictví. Podobná situace panuje i v ostatních částech  světa. 87 procent světových firem hlásí nedostatek IT talentů, plyne z dalšího průzkumu z dílny společnosti McKinsey. Stejně jako v jiných oborech sužovaných nedostatkem lidí dochází v posledních několika letech také k automatizaci práce vývojářů, a to prostřednictvím takzvaných low-code platforem, které umožňují vytvářet software či některé jeho části bez nutnosti psát kód.

Podle výzkumu poradenské společnosti Gartner používají dnes největší světové společnosti v průměru více než čtyři low-code platformy najednou. V roce 2025 bude podle odhadu stejné studie 70 procent všech nových aplikací vznikat na low-code platformách a celkový objem trhu těchto platforem dosáhne v roce 2030 187 miliard dolarů.

No-code, nebo low-code?

S principem no-code je velká část firem již nějakou dobu obeznámena díky platformám jako Shopify, které umožňují vytvořit internetový obchod. „Vytvořit kompletní e-shop na zelené louce, provozovat a udržovat ho je velmi nákladné a vyplatí se to jenom největším hráčům na trhu. Pro většinu obchodníků je mnohem výhodnější využít nabídku platforem, které jim za měsíční poplatek nabízejí provoz obchodu na klíč,“ popisuje technický ředitel tržiště Biano Ondřej Nešpor.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!