Ztráta majitele Novy vzrostla třináctkrát

televize Nova

televize Nova Zdroj: E15

Společnost CET 21 náležející do skupiny Central European Media Enterprises (CME) se za tři čtvrtletí propadla do ztráty 73 milionů dolarů, tedy podle tehdejšího zářijového kurzu zhruba 1,39 miliardy korun. To je třináctkrát více než ve stejném období loni, kdy ztráta činila 5,6 milionu dolarů. Vyplývá to z výsledků, jež zveřejnila mateřská CME.

Výsledku odpovídají i tržby Novy, které od ledna do září klesly o téměř třetinu na 161 milionů dolarů. Oproti stejnému období v loňském roce to představuje propad o jeden a čtvrt miliardy korun.

CME se k výsledkům Novy, do letošního roku fungující jako hlavní tahoun celé skupiny, blíže nevyjádřila. Důvody propadu jsou ale zřejmé – je jí zejména nová obchodní politika Novy zavedená od letošního ledna. Nova od začátku roku výrazně zdražila reklamu ve svém vysílání, zejména spoty prodávané na měsíční bázi. To znamená dočasný odchod inzerentů včetně těch největších a následný propad v příjmech.

Výsledky Novy se také letos výrazně podepisují na špatných výsledcích celé skupiny CME, která podle již dříve zveřejněných výsledků za tři čtvrtletí prohloubila ztrátu po zdanění na 173,3 milionu dolarů, tedy zhruba čtyřikrát více než ve stejném období loni.

Kvůli špatným výsledkům prošla CME i Nova personálním zemětřesením. Své posty opustili zejména dlouho nedotknutelný šéf CME Adrian Sarbu stejně jako generální ředitel Novy Jan Andruško. Nova také kvůli novému způsobu prodeje reklamy ztratila letitou pozici „zlatého vejce“ ve CME. V letošním roce poprvé po několika letech totiž příjmy CME z České republiky klesly natolik, že se do čela šesti zemí, v nichž CME působí, dostalo Rumunsko s tamní divizí Pro TV.

Měřit dvěma způsoby se nebude
Dvojí měření televizní sledovanosti od Nového roku nenastane. Sdružení pro měření sledovanosti, které loni založily televize Nova a agentura Médea, se rozhodlo projekt pozastavit. Od ledna tak bude fungovat stejně jako dosud měření, které pro Asociaci televizních organizací zajišťuje agentura Mediaresearch. Měření počtu diváků představuje základ pro vypočítávání ceny odvysílané reklamy.