Ombudsmanka: Česká pošta nově vydává zásilky i dětem pod 15 let
Spor řešila s Českým telekomunikačním úřadem, který následně přiměl Českou poštu ke změně pravidel vydávání zásilek.
„Pokud je nezletilý schopen si sám objednat zboží, na vyzvání si pro zboží s dokladem totožnosti (občanský průkaz nemá, tedy s cestovním průkazem) dojít na poštu a za zboží sám zaplatit, pak je evidentně k takovému jednání způsobilý,“ uvedla Šabatová. Zdůraznila, že způsobilost k přebírání poštovní zásilky určuje rozumová vyspělost nezletilého, nikoli jeho věk.
Nezletilí mají podle ochránkyně právo na ochranu svého soukromí, pod které se řadí rovněž zákaz svévolného zasahování do jejich korespondence. Toto pravidlo však nebylo ze strany České pošty v případě nezletilých dodržováno, a čelili tak diskriminaci kvůli věku, uvedla Šabatová. Právo na soukromí je garantováno v občanském zákoníku, přičemž se vztahuje také na děti.
Šabatová: Pošta nemá rozhodovat, komu zásilku předá a komu ne
Ochránkyně konstatovala, že Česká pošta je zprostředkovatelem komunikace mezi dvěma osobami a nemá zasahovat do jejich vztahu svými vlastními pravidly tím, že bude určovat, které zásilky nezletilým předá a které nikoli. Pošta není oprávněna posuzovat, zda může nezletilý převzít zásilku, kterou mu zasílá jeho příbuzný nebo známý, což se týká i obchodní korespondence.
Je třeba ocenit, že ani nezletilí neváhají bránit svá práva, doplnila Šabatová.