Parní retrojízdy mají kvůli suchu zákaz

Parní lokomotiva, ilustrační foto

Parní lokomotiva, ilustrační foto Zdroj: Profimedia

Bardotka
Uvnitř parní lokomotivy "Rosnička"
Posázavský pacifik
Motorová lokomotiva řady 749 známá ponejvíce pod přezdívkou Bardotka
Parní lokomotiva, ilustrační foto
15
Fotogalerie

V Praze a Středočeském kraji nesmějí vyjet parní lokomotivy, hrozí nebezpečí požárů. Dopravci tak do čela vlaků nasazují motorové mašiny.

Oblíbená náplň rodinných výletů získala v současnosti vadu na kráse. Zážitkové a nostalgické vlaky tažené parními lokomotivami totiž od začátku týdne nevyjíždějí v Praze ani ve Středočeském kraji.

V oblasti totiž kvůli vysokým teplotám a suchu hrozí zvýšené riziko požárů a radnice dovolují jízdu parních vlaků pouze za předpokladu, že „jsou zajištěna bezpečnostní opatření k zamezení vzniku požáru“, jinak platí zákaz. Většina dopravců tak radši parní lokomotivy nevypravuje. „Je to odpovědnost dopravce, zda nařízení kraje bude respektovat,“ uvedla mluvčí Správy železniční dopravní cesty Radka Pistoriusová.

Změny dozná například plánovaná sobotní jízda zvláštního nostalgického vlaku z Lužné u Rakovníka do Berouna. „Místo parní lokomotivy bude v čele historická motorová lokomotiva přezdívaná Bardotka,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Lokomotivu „Bardotka“ už dráhy podle Šťáhlavského vyřadily z běžného provozu, dodnes se však užívá při tažení turistických a nostalgických vlaků.

Podobně jako ČD se zachová i provozovatel parního vlaku Kolešovka, který jezdí každou sobotu z Lužné u Rakovníka do Kolešovic. „Do odvolání zákazu bude v čele vlaků Kolešovky motorová lokomotiva,“ uvedl dopravce Herkules KHKD. Podle něj je to teprve podruhé od roku 2007, kdy parní lokomotiva kvůli suchu nevyjede.

„Nebezpečí požáru je u parních vlaků opravdu větší. Stává se to i od běžného vlaku, když uletí někde podél trati jiskra od brzd. A u toho parního vlaku je extrémně vysoké riziko, že může chytit suchá tráva kolem trati,“ řekl mluvčí pražských hasičů Martin Kavka.

Drážní hasiči ale podle SŽDC nepamatují v posledních pěti letech případ požáru způsobeného parní lokomotivou.