Prezidentský vlak vyjel na velkou jízdu někdejším Československem. Podívejte se | E15.cz

Prezidentský vlak vyjel na velkou jízdu někdejším Československem. Podívejte se

Aneta Ščotková

Aneta Ščotková

Speciální “prezidentská” vlaková souprava tažená historickou parní lokomotivou zahájila ve čtvrtek dopoledne okružní jízdou Prahou putovní výstavu po českých a slovenských městech. Tu pořádá Národní technické muzeum ve spolupráci s Českými drahami a slovenskými železnicemi při příležitosti stého výročí vzniku Československa.

Jízda začala na Masarykově nádraží, prezidentský vlak poté pokračoval přes Hlavní nádraží a svou cestu zakončil v Libni. Na pražské železnici tak byl k vidění jak původní salónní vůz T.G. Masaryka, tak i starší souprava vyrobená na počátku století pro Františka Ferdinanda d'Este. V pátek bude vlak dále k vidění v Brně, následovat budou další města.

Výrobu salónního vagonu T.G. Masaryk s označením Aza 1-0080 si v roce 1928 objednalo ministerstvo železnic k příležitosti 80. narozenin prvního československého prezidenta. Zakázku na výrobu první celokovové vozové soupravy na území Československa tehdy získaly Ringhofferovy závody v Praze. Vůz se může pohybovat maximální rychlostí 140 km/h.

Miliardová železniční rekonstrukce v Praze startuje, zablokuje ale některé silnice

Vagon kromě velkého jednacího salonu obsahuje také dámskou a pánskou část, v každé z nich pak lze najít ložnici a toaletu, dále pak oddíly pro doprovod jako například lékaře nebo tajemníka.

Speciální vagon byl v provozu mezi lety 1930 a 1967. Při své první cestě vezl T.G.Masaryka s dětmi Janem a Alicí do Francie. Zařazen byl také do smutečního vlaku převážejícího v roce 1937 prezidentovy ostatky do Lán. Vůz postupně využívali všichni českoslovenští prezidenti.

Po renovaci v roce 1991 se v něm svezli také prezidenti České republiky Václav Havel a Václav Klaus nebo bývalý rakouský prezident Heinz Fischer. Svezení současného prezidenta Miloše Zemana se zatím zrealizovat nepodařilo.

Odjezd soupravy z Hlavního nádraží do Libně

Součástí výstavy je i salónní vůz vyrobený v roce 1929 pro následníka trůnu Františka Ferdinanda d'Este, který posléze využívali také českoslovenští prezidenti. K jeho vybavení patří jak salónek, tak i lůžková část včetně dětských pokojů.

Celý vlak pohání parní lokomotiva 464.202 přezdívaná “Rosnička” kvůli její zelené barvě. Jedná se o poslední parní lokomotivu vyrobenou v Československu a to v roce 1956 v Plzni.

Poslednímu žabotlamu zbývají týdny. Podívejte se, jak to vypadá uvnitř už vyřazených souprav

Po československých železnicích se proháněla až do poloviny sedmdesátých let, kdy byla pára na trati definitivně nahrazena elektřinou.

Ti, kteří speciální vlakovou expozici nestihnou vidět, pravděpodobně nepřijdou zkrátka. Železniční muzeum totiž do budoucna plánuje stálou expozici na Masarykově nádraží. Ta by měla vzniknout zhruba v roce 2026.

OBRAZEM: První Favorit sjel z výrobní linky před 30 lety
Inženýrské orgie: prohlédněte si ty nejdivočejší prototypy sovětských náklaďáků
Oblíbenou posázavskou stezku má přetnout dálniční most. Podívejte se, co ŘSD chystá
Legendární Concorde ve fotogalerii. Král vzduchu slaví padesátiny

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!