Praha 1 chce na Malostranském náměstí pouštět auta na koleje. Dolínek: Absolutní hloupost

Malostranské náměstí

Malostranské náměstí Zdroj: profimedia

Židle a stolky se loni v Praze objevily na rekordních 40 místech.
Malostranské náměstí má také projít zásadní rekonstrukcí.
Malostranské náměstí
4
Fotogalerie

Vedení Prahy odmítá návrh radnice Prahy 1, aby na Malostranském náměstí jezdila auta zkušebně po tramvajových kolejích. "Je to absolutní hloupost," řekl v úterý náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Pustit auta na koleje chtěla městská část zkušebně na měsíc buď před prázdninami, či po nich. Praha dlouhodobě chystá rekonstrukci náměstí. Spor vede město s Prahou 1 také o případné podzemní garáže v horní části náměstí.

"Já v žádném případě nepřistoupím na to, abychom takto hazardovali s dopravou. Malostranské náměstí, stejně jako celá Malá Strana a Staré Město, má být prostorem pro ty, co tu žijí, pro pěší a ty, kteří tu pracují," řekl Dolínek. Malostranské náměstí má být podle něj obsluhováno především MHD. "Já si nedovedu představit, že budeme dávat na koleje auta, kde nám ve špičce každých 42 sekund jezdí tramvaj. Z pohledu dopravního podniku a Technické správy komunikací je návrh nerealizovatelný," řekl Dolínek.

Podle místostarosty Prahy 1 Richarda Bureše (ODS) chce Praha 1 zklidnit zejména horní část náměstí, k čemuž může přispět přesun průjezdu aut do spodní. Městské části podle něj bylo řečeno, že přesun aut na tramvajové koleje magistrát prověřil a že to není možné. Při opravách vozovek se podle něj nicméně ukázalo, že to problém není. "Auta jezdila spodem, bez jediného problému," řekl místostarosta. Na místě je proto podle něj v reálném provozu ověřit, jestli je toto řešení skutečně tak nereálné, jak tvrdí magistrát.

Projekt by se měl řešit v širších souvislostech, a to se zohledněním dopravy od Klárova až na Smíchov, dodal. Městská část také požaduje po magistrátu zpracování zvláštní studie k možnosti vybudování podzemních parkovacích kapacit.

Rekonstrukce Malostranského náměstí začne v polovině letošního roku archeologickým průzkumem a opravou tramvajových kolejí, což bude znamenat omezení dopravy. Práce následně potrvají až do konce příštího roku. Všechna potřebná povolení by magistrát chtěl mít do konce května.

Město bude vycházet z projektu, který nyní dokončují architekti Martin Hájek, Václav Hájek a Petr Horský. Ti v roce 2014 zvítězili v architektonické soutěži. Podle jejich návrhu má být na náměstí méně parkovacích míst a naopak více posezení. Vniknout má i fontána a celé prostranství se má sjednotit. V roce 2016 město na náměstí zrušilo parkoviště a pokoušelo se tam pořádat kulturní akce, ale bez většího zájmu veřejnosti.