Garáže ano, ale jako nový projekt. Přestavba Malostranského náměstí spěje ke kompromisu

Malostranské náměstí

Malostranské náměstí Zdroj: Profimedia

Spory ohledně postupu rekonstrukce Malostranského náměstí zřejmě zmírní kompromis. Náměstkyně pro územní rozvoj hlavního města Prahy Petra Kolínská (Zelení/Trojkoalice) po jednání se starostou Prahy 1 Oldřichem Lomeckým (TOP 09) přistoupila na vypracování projektu podzemních garáží. Ten však podle ní musí vzniknout nezávisle na současné dokumentaci. 

Na včerejším jednání se tak náměstkyně se starostou Lomeckým domluvila, že rekonstrukce náměstí a případná výstavba podzemních garáží vzniknou jako dva samostatné projekty. Náměstkyně přitom přislíbila, že nedojde k zablokování přípravných prací ze strany města. Nadále však Kolínská případnou výstavbu kritizuje. Poukazuje na snahy města co nejvíce omezit automobilovou dopravu v centru, čemuž pomáhají záchytná parkoviště, například na Letné. 

Situace ohledně rekonstrukce náměstí se vyhrotila v průběhu března, kdy pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO) nechala projekt stáhnout ze stavebního úřadu a zažádala o zapracování vybudování garáží do celkového návrhu. Výstavbu nových parkovacích míst si dříve odsouhlasili radní Prahy 1.

"Ztrácíme týdny tím, že dokumentace nyní není na stavebním úřadě,“ řekla E15.cz Kolínská s tím, že by se do schvalovacího procesu měl vrátit původní návrh výstavby bez garáží. Pokud by došlo k zapracování garáží již do existujícího projektu, mohl se podle Kolínské proces prodloužit až o rok. Praha rovněž přislíbila, že městské části pomůže s financováním výstavby garáží. 

Rovněž starosta první městské části Lomecký přiznává, že záměr mohl být problematický právě z hlediska zákona o veřejných zakázkách. Zapracování garáží do již probíhajícího architektonického projektu by muselo proběhnout v rámci víceprací, ty však nesmí přesáhnout 30 procent celkové částky, což prý nebylo jisté.

„Chválím však paní primátorku, že s takovým návrhem přišla,“ uvedl Lomecký s tím, že ho uspokojují obě varianty řešení situace parkování. Primátorka na otázky E15.cz ohledně aktuálního vývoje událostí nereagovala.

Podzemní parkovací dům má pojmout dvě stě vozidel, cena za výstavbu jednoho místa se podle Lomeckého bude pohybovat mezi pěti sty tisíci a milionem korun. Jejich zřízení je nutné také proto, že parkování pro rezidenty často zaplňují návštěvníci Poslanecké sněmovny v těsné blízkosti náměstí, dodává Lomecký.

Celý projekt podzemních stání přitom ještě mohou zastavit archeologické výzkumy, které budou probíhat v následujících týdnech. Pokud by v historicky bohaté lokalitě došlo k objevení památek, garáže by s největší pravděpodobností dostaly od města červenou.