Porucha motoru uzemnila desítky letadel Airbus. A může být hůř
Z vývoje v letecké dopravě a v letectví obecně by se v posledních letech jednomu zamotala hlava. Aerolinky nejdřív vyčerpal covid, nyní se pro změnu jejich zaměstnanci moc nevyspí, když se vypořádávají s přílivem obnovené poptávky. A mnohé investory, kteří před lety vsadili na výrobce dopravních letadel, teď asi trápí nepěkné žaludeční obtíže. I takové symptomy má pásmová nemoc neboli jet lag. Nyní souhrnně v newsletteru ze světa letecké dopravy na e15.
TÉMA
🛩️ Potíže Airbusu s pohonnými jednotkami se prohlubují
Vedle vleklých problémů s motory GTF firmy Pratt & Whitney musí Airbus hasit další aktuální krizi spojenou s pohonnými jednotkami. Po požáru pohonné jednotky Airbusu A350 na letu společnosti Cathay Pacific nařídil evropský regulátor prověřit všechny stroje vybavené stejným motorem od Rolls-Royce. A zatímco původně se vada měla týkat jen omezeného počtu letadel, poslední vývoj naznačuje něco jiného.
Sled událostí započal požárem jedné ze dvou pohonných jednotek Airbusu A350-1000 na letu Cathay Pacific z Hongkongu do Curychu 1. září. Posádka požár zaznamenala krátce po startu, vypnula zasažený motor a vrátila se do Hongkongu. Poškození utrpělo palivové vedení k motoru, teplo z požáru poničilo také motorovou gondolu, tedy díl spojující motor s křídlem letadla.
Aerolinky následně za viníka požáru předběžně označily právě vadu palivového vedení a preventivně odstavily všechny své letouny stejného typu, aby potenciálně selhávající díl zkontrolovaly. Ze 48 letadel se závada vyskytla na 15; všechna jsou již v tuto chvíli opravena a zpět v provozu.
Iniciativy se ale mezitím chopil Evropský úřad pro bezpečnost letectví (EASA). Ten je zároveň institucí, která dohlížela na vývoj Airbusu A350 a schválila jej do provozu.
Přihlaste se k odběru newsletterů na e15
Chcete pokračovat ve čtení tohoto nebo dalších newsletterů z tvorby e15. Přihlaste se k jejich odběru a budete je pravidelně dostávat do své e-mailové schránky. Čtete newslettery raději u nás na webu? Zaregistrujte se prosím níže.