Francie bude dotovat opravy kol. Bojí se kolapsu po karanténě | E15.cz

Francie bude dotovat opravy kol. Bojí se kolapsu po karanténě

ČTK

Francie chce motivovat své občany, aby místo do aut častěji usedali při cestách po městě na kolo. Stejně jako další země se obává dopravního kolapsu po uvolnění karanténních opatření. Kvůli nutnosti dodržovat rozestupy od ostatních lidí se totiž podle expertů sníží kapacita veřejné dopravy ve městech o několik desítek procent. 

Francouzská proto vláda navrhla program, v jehož rámci bude mít každý nárok na opravu svého bicyklu do výše 50 eur.

Vládní program v celkové hodnotě 20 milionů eur má také pokrýt výdaje na rozšiřování cyklostezek, vybudování nových stojanů a na školení v jízdě na kole.

Starostka Paříže Anne Hidalgová rovněž nově zakáže vjezd osobním automobilům na jednu z hlavních dopravních tepen v centru města Rue de Rivoli, která vede od náměstí Svornosti kolem muzea Louvre směrem na náměstí Bastilly. Místo jízdních pruhů pro automobily tam vzniknou nové pruhy pro cyklisty, z motorových vozidel tam budou mít povolený vjezd jen taxíky, autobusy a zásobování.

Letadlo si na Amazonu neobjednáte, obchody se kvůli zákazům cest zastavily, říká šéf Aera Vodochody

Paříž chce rovněž zřídit cyklostezky podél trasy svých třech nejvíce vytížených linek metra. Nové nastavení má trvat po dobu pandemie, pokud se však osvědčí, chce ho starostka ponechat již natrvalo.

Cílem opatření je rovněž udržet emise skleníkových plynů na současné úrovni, která je výrazně nižší oproti období před pandemií covidu-19. Podle ministryně životního prostředí Élisabeth Borneové je 60 procent všech cest ve Francii kratší než pět kilometrů, jízda na kole je proto podle ní "skutečným dopravním řešením".

Vytvoření dalších cyklostezek přitom plánuje i belgická metropole Brusel, kde ve snaze odlehčit veřejné dopravě vznikne na silnicích dalších 40 kilometrů pruhů vyhrazených cyklistům.

Šéf Kiwi Dlouhý: Za lety zrušené v dubnu a v květnu vracejí aerolinky strašně málo

Lidem na kole a pěším přidává prostor na ulicích také Milán, který leží v nejhůře zasažené italské oblasti Lombardie. Místní radnice rozšiřuje chodníky a vyzývá obyvatele, aby místo aut využívali skútry. Kapacita milánského metra totiž bude kvůli ochranným opatřením nižší o asi 30 procent.

Například těsné londýnské metro přepraví podle propočtů místních úřadů kvůli nutnosti udržovat dostatečné odstupy od ostatních cestujících jen asi 15 procent původní kapacity. Množí se proto obavy, že po uvolnění omezení pohybu nastane ve městě dopravní kolaps.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!