Architektura a životní styl: Manželé Charles a Ray Eamesovi

Architektura a design dvacátého století určují životní styl i ve století jednadvacátém. Zůstávají i nadále téměř dokonalým prostředkem ke zlepšování kvality života. Manželé Eamesovi jsou původem Američané, ale svými novátorskými postupy zasáhli doslova celý svět a zdá se, že jejich životní styl nestárne.

Odvaha experimentovat se odráží v netradiční architektuře budov i v designu předmětů, které s bydlením úzce souvisejí. Manželé Eamesovi si navrhli, postavili a vybavili vlastní dům, montovanou minimalistickou stavbu z prefabrikovaných panelů, jež je dodnes velkou inspirací pro designéry a architekty z celého světa, stejně jako legendární nábytek z tvarované překližky. Položili základ novému životnímu stylu, který má své následovníky i dnes.

#####Téměř dokonalé spojení

„Najít životního partnera bývá mnohdy složité a moje profese mi životní volbu výrazně urychlila,“ říkával s úsměvem Charles Eames, když vstupoval do manželství s věrnou spolupracovnicí a přítelkyní. Ray Kaiserová-Eamesová se podle dostupných pramenů narodila v Sacramentu v Kalifornii, byla o pět let mladší a vystudovala v New Yorku malířství. Charles Eames pocházel ze St. Louis v Missouri a narodil se v roce 1907. Již v mladém věku projevoval velký zájem o architekturu a design a do architektonického ateliéru nastoupil, aniž by dokončil univerzitu. O několik let později si založil své vlastní studio a úspěch se dostavil téměř okamžitě. Originální návrhy nábytku posoudili na Cranbrook Academy of Art v Michiganu a nabídka na sebe nenechala dlouho čekat. Charles Eames se stal rovnou velectěným vedoucím slavné katedry designu. Na umělecké akademii potkal také svou budoucí ženu Ray, se kterou se v roce 1941 oženil.

#####Inspirace jménem Bauhaus

Přestože Berlín je poněkud daleko, tvorba legendárního Bauhausu je pro manžele Eamesovy velkou inspirací. Obdivují především Marcela Breuera, Ludwiga Mies van der Roheho a Marta Stama. Studují první nábytek z ohýbané chromové trubky, podrobně se seznamují s nejslavnějším výrobkem dvacátého století s názvem Breuerova Cesca – s dvounohou židlí s pružícím krakorcem. Chtějí navázat na práci Marta Stama a Marcela Breuera a experimentují s ohýbanou překližkou. Opět přichází velký úspěch a v odborném tisku se dokonce píše o „Eamesových židlích století“.

V následujících letech převezme výrobu nábytku společnost Herman Miller, která v činnosti ve Spojených státech amerických pokračuje dodnes, zatímco Vitra Internacional produkuje nábytek Charlese a Ray Eamesových v Evropě. Tvůrčí vývoj tohoto dua ovlivnila kromě jiného i spolupráce s finským architektem a designérem Eero Saarinenem. Společně vytvářejí židle v podobě skořepin pomocí takzvaného cyklického svařování, kde zajímavě spojují dřevo s gumou, se sklem a s kovem. V roce 1948 se objevuje první židle se sedací skořepinou ze skelného vlákna, na niž navazuje řada skořepinových židlí z plastických hmot.

#####Ikona životní stylu

Zajímavou historii mají legendární klubová křesla z ohýbané překližky s čalouněním z černé kůže. Manželé Eamesovi uvádějí s lehkou nadsázkou, že sledují potřeby filmového režiséra Billyho Wildera a do jisté míry i kopírují jeho tvorbu. Slavný americký filmový scenárista a režisér, který je dnes považován za jednoho z největších klasiků amerického filmu, dostal návrh křesla darem, společně s jednou z cen Americké filmové akademie Oscar, a velice si jej pochvaloval. Pochvala významného režiséra předznamenala nový životní styl a na konci padesátých let začíná masová výroba kancelářských křesel a židlí s litými hliníkovými rámy, které se rozletí do celého světa.

Neméně úspěšnou se následně stává židle s názvem Aluminium Chair (1954), vyrobená pod hlavičkou Vitra. Designéři opouštějí klasický tvar sedáku a mezi boční komponenty vypínají síťovinu (kůži), která se lépe přizpůsobuje konturám dané židle i ergonomii sezení. Patrné je hledání souladu designu a potřeb lidského těla. V 60. letech pak přichází na řadu neméně úspěšné minimalistické období, zastoupené subtilním nábytkem pro letecké společnosti, které dlouhou dobu určovalo hlavní trend. Lze říci, že manželé Eamesovi svými originální postupy zasáhli doslova celý svět, jejich návrhy i realizovaná díla najdeme dodnes ve veřejném prostoru, v soukromých vilách i ve sbírkách světových muzeí a galerií.

Životní styl Eamesových nestárne. Filozofii bydlení napříč stoletími představuje kromě jiného i skromný dům, o který dnes pečuje nadace. Manželé si jej postavili v roce 1949 v Pacific Palisades v Kalifornii jako minimalistickou stavbu z prefabrikovaných panelů s otevřeným vnitřním obytným prostorem. Kuchyň je propojena s obývacím pokojem a vše je dokonale sladěno a zařízeno nábytkem podle vlastních návrhů. Pravidelně se tady střídají návštěvy z celého světa, aby zde našly inspiraci pro úsporné bydlení v souladu s přírodou, které ani v digitálním věku neztrácí svou poetickou duši.