Aston Martin DB3S: unikát z roku 1955 jde do dražby | E15.cz

Aston Martin DB3S: unikát z roku 1955 jde do dražby

Autorevue.cz
Jiří Duchoň

Akční společnost RM Auctions hodlá na nadcházející dražbě hledat nového majitele pro jeden z nejcennějších automobilů značky Aston Martin, jež se dochovaly do dnešních dnů.

V meziválečném období byla značka Aston Martin, založená již v roce 1913, pouze jednou z mnoha britských malosériových automobilek a po skončení druhé světové války měla, tak jako většina z konkurentů, na kahánku. Hrobníkovi z lopaty utekl Aston Martin v roce 1947, kdy továrnu koupil Sir David Brown. Zachránil tehdy také značku Lagonda a vozy Aston Martin od té doby nesou označení DB právě na památku tohoto průmyslníka.

Již od samotného počátku padesátých let Sir Brown trval na tom, aby se z důvodu reklamy vozy Aston Martin prosadily v mezinárodních závodech. Model Aston Martin DB2 se již od roku 1949 prosazoval v závodech typu Le Mans, ale pouze ve dvoulitrové třídě, což bylo Brownovi málo.

Roku 1951 debutoval nový závodní model Aston Martin DB3, ale v závodech se záhy ukázal jako příliš těžký a málo spolehlivý, takže o dva roky později se představil nový model Aston Martin DB3S. Vzniklo celkem 31 vozů, 11 z nich pro tovární tým a zbylých 20 pro soukromé jezdce. Tovární stroje měly podvozky s označením DB3S/1 až 11, ty soukromé pak DB3S/101 až 120.

Tovární vozy Aston Martin DB3S dosáhly řady slušných výsledků, třeba v roce 1955 vyhrály na okruhu Silverstone a v devítihodinovce v Goodwoodu. Tomuto modelu patřilo také druhé místo v celkové klasifikaci Le Mans, což DB3S zopakoval i o rok později. A právě tyto úspěchy vzbudily zájem soukromých jezdců, pro něž Aston Martin začal vyrábět vozy DB3S v roce 1955.

Na nadcházející aukci společnosti RM Auctions v Monterey se objeví vůz s číslem podvozku DB3S/118. Dodán byl v roce 1956 na objednávku holandského závodníka Hanse Davidse, proto není tento vůz jako většina jeho sourozenců lakován britskou závodní zelení, ale holandskou závodní oranží.

Davids s vozem jezdil nikoli zcela bez úspěchů pouze v sezóně 1956, aby jej pak prodal do USA, kde zůstal dodnes. Vůz s číslem 118 je dnes považován za nejcennější Aston Martin řady DB3S, neboť jeho stav je takřka původní. Také z tohoto důvodu u RM Auctions očekávají, že jej prodají v přepočtu alespoň za 72 mil. Kč.

Autor: Autorevue.cz, Jiří Duchoň
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!