Bezkontaktně zaplatíte už i na meziměstských linkách

autobusy akceptující bezkontaktní platby budou označeny

autobusy akceptující bezkontaktní platby budou označeny Zdroj: Marek Schwarzmann

bezkontaktní karta a terminál v autobusu
platba u řidiče proběhne rychle
terminál, který umí přijímat bezkontaktní platby
k zařízení je připojen "běžný" modem
bezkontaktní karta a terminál v autobusu
7
Fotogalerie
Dopravní společnost Arriva spustila na třech autobusových linkách možnost platit bezkontaktně. Cestující tak za jízdenku mohou platit přímo v autobuse s pomocí bezkontaktní platební karty, chytrým mobilem nebo jiným podobným zařízením.

„Celkem je zatím bezkontaktními terminály vybaveno deset autobusů, v průběhu roku 2015 však plánujeme jejich počet navýšit až na 300,“ vysvětlil ředitel společnosti Daniel Adamka. Bezkontaktní platby zatím umožňují autobusy na linkách z Prahy přes Hradec Králové do Jeseníku, z Brna přes Olomouc do Jeseníku a z Ostravy do Jeseníku přes Krnov.

„Výběr linek pro spuštění ostrého provozu bezkontaktních terminálů souvisel s možností vypravovat tyto autobusy z jednoho bodu, kterým je Jeseník a zároveň pokrýt prakticky celé území republiky,“ dodal Adamka. Do konce letošního roku by měly být bezkontaktními terminály vybavené zejména autobusové spoje v Olomouckém kraji. Podle Adamky zejména v tomto kraji projevili cestující o tento způsob odbavení zájem.

Praha spustí pilot s Českou spořitelnou

Arriva by ráda vyzkoušela technologii i v městské dopravě, v nějakém menším městě, a tyto zkušenosti poté uplatnila ve větších městech. Možnost bezkontaktní platby by se měla od letošního jara objevit i v pražské hromadné dopravě, kde by kartou mělo být možné platit v lince 119 spojující pražské letiště se stanicí metra Dejvická.

„Spuštění tohoto projektu očekáváme v létě letošního roku,“ vysvětlil Jiří Vajgl, manažer bankomatové sítě a platebních terminálů České spořitelny. Banka je také součástí projektu s Arrivou, stejně pak společnost Visa.

Příprava pražského projektu a i případného poskytnutí karet České spořitelny jakožto případných nosičů informací o dopravních kuponech podle Vajgla nijak nesouvisí s dnešním rozhodnutím magistrátu o možném přechodu na papírové jízdní doklady kvůli nedostatku licencí v projektu opencard.

Arrivě dodal technologii český Telmax

Podobně jako v případě spojů Arrivy i v pražském pilotním projektu by technologii měla zajišťovat firma Telmax. Její obchodní ředitel Miroslav Slavík také vysvětlil, že například osazení jednoho autobusu potřebnou akceptační technologií vyjde v závislosti na požadavcích na výkon soustavy na 35 až 65 tisíc korun. Nejde prý o nijak komplikované řešení, neboť autobusy již nyní disponují potřebnými modemy a GPS monitory, jde prý jen o drobné rozšíření funkcí a napojení na systém.

Česko letos čeká boom nejrůznějších dopravních projektů, které budou akceptovat platební karty a bezkontaktní platby. Jde o výsledek jednání pracovní skupiny, o jejíchž aktivitách E15 loni informovala. Technologie nasazená Arrivou navíc podle vyjádření Slavíka umí spolupracovat i se stávajícími dopravními peněženkami Středočeského nebo i Moravskoslezského kraje.

Bezkontaktní Brno, Plzeň či Liberec

Po loňském komerčním uvedení placení MHD v Liberci se bezkontaktní placení v dopravě dále rozšiřuje. V Brně jsou v těchto dnech instalovány bezkontaktní platební automaty na lince na letiště, v Liberci se přidají další tramvajové vozy. V říjnu byly v těchto třech automatech zaplaceny jízdenky v hodnotě přesahující 80 tisíc korun, v prosinci to bylo již přes 113 tisíc korun, což představovalo více než pětinu celkových tržeb,“ uvedl Vít Prýgl, vedoucí tarifního odboru DP Města Brno.

Prvním dopravním podnikem v Česku, který cestujícím umožní platit bezkontaktně ve všech vozech MHD, bude Plzeňský městský dopravní podnik. Ten za spolupráce společností MasterCard a ČSOB finalizuje systém, jenž se plně vyrovná moderním dopravním řešením, s nimiž se můžeme setkat v zahraničí. Jednou bezkontaktní kartou bude možné zakoupit neomezený počet jízdenek, přičemž majiteli se z karty nestrhne každá jízdenka zvlášť, ale vždy se odečte až souhrnná částka za určité období.

„První terminály budou k vidění již během zimy, spuštění plného provozu se pak očekává zhruba v polovině letošního roku, kdy by mělo být každé vozidlo MHD vybaveno jedním terminálem,“ upřesňuje Martin Chval, ředitel Úseku Plzeňská karta.