BMW 650i xDrive Gran Coupé: To auto je krásné i špinavé

BMW 650i xDrive Gran Coupé

BMW 650i xDrive Gran Coupé Zdroj: E15 Anna Vackova

Krev rozpumpuje jen pohled na něj. A co teprve, když usednete za volant. Osmiválec mi nabídl čtyři sta padesát koní pod kapotou. Dost na to, aby dvě tuny vážící kočár proměnil v dravce. Gran Coupé je auto pro čtyři dospělé (+ 1, to berte ale s rezervou, je to jen na krátké vzdálenosti). Vychází z verzí kupé a cabrio řady 6, je ale oproti nim o 11 centimetrů delší a má pohon všech čtyř kol (systém xDrive).

Na rozdíl od jiných, podobně „upravených“ vozů, kterým padá střecha vzadu dolů, jsem si u něj nenatloukl hlavu při nastupování na zadní sedadla. Tahle móda sedanů a la kupé totiž bývá občas dost nebezpečná.

A když už jsem se usadil, zjistil jsem, kolik místa v 5007 milimetrů dlouhém, 1894 milimetrů širokém a 1392 milimetrů vysokém voze bylo. Téměř třímetrový rozvor (2968 mm) zabodoval. Překvapivé to bylo i s prostorem nad hlavou. Toho jsem se trochu obával, vždyť tahle designérská libůstka byla o 72 milimetrů nižší než „pětkový“ sedan BMW.

Safety First

Na luxus, který mne obklopil, jsem si zvykl rychle. Třeba ta přední komfortní sedadla s vyhříváním a chlazením. Poskytla i skvělou oporu, když jsem balancoval s autem v zatáčkách na hraně. Obě vnější zadní sedadla měla integrované opěrky hlavy a sportovní charakter. Za zmínku však stojí i další libůstky. Nejvíce jsem si kromě audio systému „vyhrál“ na dálnici směrem na Plzeň s adaptivním tempomatem.

A pak head-up displej. Další fajnovost, kterou jsem si rychle oblíbil. Údaje byly promítány na čelní sklo, nemusel jsem odtrhávat zrak z vozovky. Ono to totiž často ve vyšších rychlostech u tohoto vozu ani nešlo. Na skle se zobrazovaly údaje o rychlosti a dopravních značkách. V okamžiku, když jsem téměř vyprázdnil nádrž, zasvítilo varování Range 50 km.
No a třetí věc, kterou bych rád vypíchl – systém monitorující „mrtvý“ úhel. Varování upozorňující na to, že se blíží nějaké vozidlo. Při rozměrech Gran Coupé to byl opravdu neocenitelný pomocník.

BMW 650i xDrive Gran CoupéBMW 650i xDrive Gran Coupé | E15 Anna Vackova

Co mi naopak vadilo, byl jiný „hlídač“, systém upozorňující dost výrazným chvěním volantu na to, že přejíždíte z pruhu do pruhu. To jsem brzy vypnul, bylo to otravné.

Zrychlení rakety

Gran Coupé poháněl „vymazlený“ benzinový osmiválcový motor 4,4 l s dvojitým turbodmychadlem. Předvedl mi v plné parádě, proč jsou motory z Bavorska tak oceňované. Stačilo prudce prošlápnout plynový pedál a vůz s rychlou osmistupňovou automatickou převodovkou Steptronic vystřelil. Na 100 km/h se dostal za neuvěřitelných 4,4 sekundy. Tak jezdily dříve supersporty a ne limuzíny o hmotnosti 2015 kilogramů.

Hodně zajímavé ale bylo jiné zrychlení, které potřebujete mnohem častěji – z „osmdesátky“ na „sto dvacítku“. Stačilo k tomu 3,9 sekundy. Svědčilo to o pružnosti a síle nově vyvinutého osmiválce TwinPowerTurbo, který mi nabídl výkon 330 kW (450 k) a maximální točivý moment 650 Nm již při 2000 otáčkách.

BMW 650i xDrive Gran CoupéBMW 650i xDrive Gran Coupé | E15 Anna Vackova

Na dvojku jel vůz rychlostí 90 km/h při 6500 otáčkách, na trojku pak 110 km/h při 6000 otáčkách. Úchvatný zvuk osmiválce s hodně drsným nádechem přitom do kabiny příliš nepronikal. Zásluhu na tom mělo skvělé odhlučnění. Skoro jsem toho litoval. BMW 650i xDrive Gran Coupé má elektronicky omezenou nejvyšší rychlost při 250 km/h.

Ke spotřebě mohu říci jediné, byla prima, ale ne taková, jakou slibovali. Klasika. Za 9,2 l/100 km jsem nejezdil. Moje spotřeba byla nejprve 13 litrů, když jsem se trochu zklidnil 12,1 litru. Ve finále, když jsem se pohyboval průměrnou rychlostí 62 km/h na zledovatělých okreskách nad Slapy, jsem se dostal na 10,7 litru. Abych pravdu řekl, sedmdesátilitrová nádrž se mi proto zdála pro tento vůz skoro malá.

Pro klouzání zrozené

A propos, když jsem zmínil jízdu po kluzišti na Slapy. Zasněženou trasu jsem projel třikrát. Zabralo mi to desítky minut. A nepotkal jsem živáčka. Nebylo divu, do takových podmínek je možné se vydat jen s kvalitní čtyřkolkou. A tam, kde led nebyl, jsem v serpentinách zjistil jedno – přestože měl vůz na osmnáctipalcových kolech z lehkých slitin zimní pneumatiky, tak se v ostrých zatáčkách choval, jako kdyby byl poloviční. Na svoji velikost byl až neuvěřitelně obratný.

V módu Sport Plus jsem necítil téměř žádný nedotáčivý smyk. Nízké těžiště způsobilo, že dvoutunový vůz se v zatáčce dlouho choval neutrálně. Gran Coupé se ale s českými rozbitými okreskami přesto neskamarádilo. Nezvládalo totiž četné výtluky na vozovce. Jako kdyby nad nimi nechápavě kroutilo hlavou a rychle nerovný souboj vzdávalo. Při nižší rychlosti to byly opravdu tvrdé rázy do kabiny. Auto působilo v té chvíli dost „rozvlněným“ dojmem.

BMW 650i xDrive Gran CoupéBMW 650i xDrive Gran Coupé | E15 Anna Vackova

Co mne také neoslovilo, byl mód Eco Pro – pokud jsem na něj přepnul, vůz byl v té chvíli neuvěřitelně měkký, poddajný, hodně vláčný. Zbylé dva módy byly fajn – Comfort na dálnici, Comfort Plus při jízdě ve vesnicích, městech.

Co říci na závěr? V tomhle plnokrevníkovi si užije bojovně naladěný řidič, poslouží ale i celé rodině. Podle mého názoru je to jeden z nejlepších příspěvků bavorské automobilky posledních let. Navíc ve srovnání s běžným sedanem je to fešák. Prostě designovka.

Možná se zdá, že jsem z toho auta až příliš unešený. Ano, je to tak. Na druhé straně ale bylo něco, z čeho jsem nadšený nebyl vůbec. Vadilo mi, co se nabízelo za cenu 2 480 000 korun v základu a kolik bylo zapotřebí zaplatit za příplatkovou výbavu. Hranice tří milionů pak nebyla vůbec vzdálená.

Technické údaje

Motor: zážehový osmiválcový, s dvojitým turbodmychadlem
Zdvihový objem: 4395 cm3
Výkon: 330 kW (450 k)
Převodovka: automatická, osmistupňová
Hmotnost provozní: 2015 kg
Rozměry: 5007 × 1894 × 1392 mm
Zav. prostor: 460/1265
Max. rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 4,4 s
Kombinovaná spotřeba: 9,2 l/100km

Základní cena testovaného vozu: 2 480 000 korun