BMW v tichosti připravuje laserové světlomety

BMW připravuje laserové světlomety, jež by měly záhy překonat nejen xenony, ale také LED

BMW připravuje laserové světlomety, jež by měly záhy překonat nejen xenony, ale také LED Zdroj: Autorevue.cz

BMW připravuje laserové světlomety, jež by měly záhy překonat nejen xenony, ale také LED
BMW připravuje laserové světlomety, jež by měly záhy překonat nejen xenony, ale také LED
BMW připravuje laserové světlomety, jež by měly záhy překonat nejen xenony, ale také LED
BMW připravuje laserové světlomety, jež by měly záhy překonat nejen xenony, ale také LED
4
Fotogalerie
Sbohem xenony, bi-xenony i LED. Budoucnost automobilní osvětlovací techniky patří laseru. Unikly nové informace z BMW.

Koncem devadesátých let vtrhly na světové trhy světlomety s xenonovými výbojkami, jež díky svým nesporným přednostem postupem času ve středních a dražších vozech deklasovaly klasické halogenové žárovky po desítkách let jejich jednoznačné dominance. Doba ale spěje dále, Lexus LS 600h v sériové produkci představil hlavní světlomety sestavené z LED, jež pak mezi širší publikum rozšířilo Audi R8.

Systémy složené z LED hrají stále úlohu nejdokonalejší osvětlovací techniky současnosti a jejich výzkum a vývoj probíhá prakticky ve všech strojírenských odvětvích včetně letectví. Netřeba však dodávat, že každá technologie během svého vývoje začne dosahovat svých limitů.

Na horizontu se ale objevuje (staro)nová hvězda: laser. A také u jejího zrodu, resp. praktického uplatnění v automobilním průmyslu, stojí značka BMW, jež laserové světlomety bez větší pozornosti laické i odborné veřejnosti instalovala do studie BMW i8 představené letos ve Frankfurtu.

Podle nejnovějších informací dnes pracuje BMW ve spolupráci se svými dodavateli na jejich urychleném zavedení do sériové výroby. A jak by to celé mělo vypadat? Trojice zdrojů soustředí světelný tok do paprsku s průměrem 10 mikronů, jenž se v čočkách s vrstvou žlutého fosforu uvnitř rozprostírá podle potřeby na vozovku před vozem.

O xenonech hovořit ani nebudeme, ale i v porovnání se zdroji LED vyhrává laser takřka na všech frontách: v provozu spotřebuje o polovinu méně energie a intenzita zdroje je až tisícinásobně větší. Laserová dioda je navíc oproti konvenční LED mnohonásobně menší. V rámci požadované vyváženosti našeho zpravodajství je však třeba závěrem připomenout také automobilku Audi.

Ta totiž na svém stánku ve Frankfurtu vystavila koncepční studii Audi A2 EV, na níž se laserová technika objevila také. Skryta zde byla v zadních svítilnách a umožňovala v náročných klimatických podmínkách promítat za vůz červené trojúhelníky varující vzadu jedoucí řidiče.