Boty ze starých pneumatik dobývají svět módy

Obuv od firmy soleRebels

Obuv od firmy soleRebels Zdroj: solerebelsfootwear.co

Boty od firmy soleRebels
Obuv od firmy soleRebels
Obuv od firmy soleRebels
Obuv od firmy soleRebels
Obuv od firmy soleRebels
6
Fotogalerie
Etiopský výrobce obuvi soloRebels, jejímž základem jsou staré pneumatiky, patří ke světově známým obuvnickým značkám. Produkci zahájil v Addis Abebě ještě v době, kdy v Evropě nikdo takové boty neznal. Dnes je soloRebels pojmem i v módních metropolích jako Londýn či New York, napsala agentura DPA.

Rebelové, kteří v roce 1991 svrhli etiopského komunistického diktátora Mengistua Haileho Mariama, si nemohli dovolit pořádné boty, a proto válčili v botách s gumovou podrážkou. Asi před sedmi lety myšlenku rozvinula Bethlehem Tilahun Alemuová a boty modernizovala. Nyní je jednatřicetiletá Alemuová šéfkou jediné obuvnické firmy na světě s razítkem fairtrade, jak se uvádí na webových stránkách společnosti.

Příběh značky soleRebels ukazuje, že i nejchudší země světa se může prosadit na módním trhu. Alemuová založila firmu o pěti zaměstnancích v roce 2005. Dnes tu pracuje 300 lidí zodpovědných za subdodávky a výrobu. Polovina z toho jsou ženy, 55 zaměstnanců mělo v minulosti lepru. I když částečně přišli o prsty nebo nehty, podle šéfky společnosti jsou zručnými tkalci a za svou práci dostávají pravidelný příjem.

„Všechno je vyráběno stoprocentně ručně, abychom nezanechávali žádnou uhlíkovou stopu,“ vysvětluje podnikatelka. Na „podrážku pro chudé“ pracovníci připevňují svršek boty z materiálů vyrobených v Etiopii: juty, kůže nebo bavlny. Sortiment zahrnuje i žabky, šněrované boty a lodičky.

Obchod s etiopskými botami přitom v samotné Addis Abebě otevřel teprve před několika měsíci. Zdejší fairtrade výrobky jsou totiž především vývozním hitem. Až 99 procent výrobků je exportováno do zahraničí. Dosud jich bylo vyrobeno na 70 tisíc párů.

V Evropě se etiopské boty dají objednat na internetu za 450 až 800 birrů (500 až 875 korun), uvádí DPA. Na etiopské poměry jsou ale relativně drahé.

Chováme se jako americká firma, říká šéfka

Boty s gumovou podrážkou z recyklovaných či přírodních materiálů se staly trendem i v módních metropolích New Yorku nebo Londýně. „Stále jsem nadšená, když jsem v New Yorku a vidím lidi, kteří mají na sobě naše boty. Tajemstvím našeho úspěchu je, že se chováme jako americká firma a pro marketing využíváme nejrůznější média,“ vysvětluje Alemuová.

Bethlehem Alemuová pochází ze západního okraje metropole Addis Abeby a uvědomovala si, že chudé místo nenabízelo žádné pracovní příležitosti. Přemýšlela proto, jaký druh místního výrobku by bylo možné vyrábět, aby už obrázky z Etiopie nenabízely jen pohled na chudobu a žebrání.

Cestovala proto po světě, aby zjistila, jaké jsou trendy na obuvnickém trhu. Své poznatky pak spojila s etiopskou kulturou. Nejtěžší podle ní ze začátku bylo přesvědčit západní zákazníky o dobré kvalitě etiopských výrobků. Alemuová za své úspěchy obdržela již několik mezinárodních ocenění a loni byla zařazena mezi dvacítku nejmladších úspěšných afrických žen.

Za vystavění malé továrny v Zenabworku jsou jí vděční také zaměstnanci. „Než jsem tu začala, seděla jsem jen doma, protože nebyla žádné práce,“ říká Máaza Teshomeová,“ během toho, co protahuje žluté tkaničky do tmavozelených kožených bot. „Teď se mi žije mnohem lépe, můžu jíst zdravěji a kupovat si oblečení,“ říká.

Majitelka továrny má do budoucna ještě mnoho nápadu. Kromě Spojených států by chtěla expandovat do Kanady, Japonska, Španělska a na Taiwan. Chtěla by také rozšířit produkci a vyrábět i kabelky, dle stejného konceptu jako boty. Navrch biomateriál, uvnitř samozřejmě staré pneumatiky.