Brněnské metro v nedohlednu

Veřejnou soutěž o provozovatele regionálních vlaků kraj zatím nevypíše.

Brňané se moderních vlaků s čistými záchody a klimatizací zřejmě jen tak nedočkají. Vedení kraje totiž zatím nehodlá vypsat veřejnou soutěž, takzvaný tendr, na provozovatele příměstských vlaků. A to přestože podnikatel Radim Jančura chce se svým projektem Regio Jet konkurovat Českým drahám na regionálních tratích. Žluté vlaky by měly jezdit každých patnáct minut, proto mají přezdívku Brněnské metro.

Největší překážkou tendru je nedostatek peněz. „V rozpočtu je na vlakovou dopravu 535 milionů korun. Provoz už teď stojí zhruba 913 milionů. Dokud nebudeme mít chybějící peníze, nemá smysl tendr vypisovat. Situace se musí vyřešit tak, že stát navýší rozpočet kraje,“ říká krajský radní pro dopravu Jaroslav Pospíšil, který konkurenci na kolejích vítá.

Jančura nabízí za stejné peníze, které k provozu regionální dopravy potřebují dráhy, nové nízkopodlažní vlaky s klimatizací, elektrickými zásuvkami a vakuovými záchody.

Vše pro drážní moloch?

„Celou sumu nakonec dostane zase drážní moloch,“ myslí si Jančura. Žluté vlaky by přitom mohly kraji dokonce ušetřit. „Nové soupravy uspoří asi deset procent nákladů, navíc pojedou dvakrát častěji. Nebudou tak dlouhé, poruchové, ani těžké jako staré vozy. Rychleji zastaví a jsou bezpečnější,“ říká Jančura. Liberecký kraj již tendr vypsal, Jihomoravané se jen tak nedočkají. „V příštím státním rozpočtu se snad najdou peníze, které dnes chybí. Pak můžeme soutěžit a uvidíme, zda vyhraje Jančura, či dráhy,“ říká Pospíšil. „Pokud z peněz od státu kraj zase pouze dorovná ztrátu Českým drahám, napadneme to u Evropské komise jako nedovolenou podporu,“ říká Jančura. Pro vypsání tendru jsou i České dráhy. „Až jej kraj vypíše, bude jasné, že jsou naše požadavky přiměřené,“ říká mluvčí drah Kateřina Šubová.