Červený koberec z Břeclavi chrání řidiče
Je sytě červený a má jedinou funkci: zachraňovat životy řidičů a spolujezdců. Speciální povrch na silnice, který v Česku poprvé představila firma z Břeclavi, zmenší brzdnou dráhu auta až o jednu třetinu.
„V Evropě se tyto povrchy moc nedělají, jedná se stále o novinku. Kromě Anglie, kde spolupracujeme s jednou firmou, nevím o nikom dalším, kdo by nabízel stejnou technologii,“ říká jednatel břeclavské firmy Stavba a údržba silnic Ladislav Barcal.
Firma poprvé představila zpomalovací pás v roce 2004. Od té doby má zakázky v Česku i na Slovensku. „Hned náš první brzdicí povrch jsme instalovali před základní školou v Lanžhotě, tam se výborně osvědčil. Dnes toho ale máme na Břeclavsku mnohem více,“ vysvětluje Barcal.
Povrch s názvem Rocbinda tvoří směs pojiv smíchaných s drceným bauxitem. Rudý pás nejen snižuje rychlost, ale svou barvou také upozorňuje na rizikový úsek. „Dává se převážně na přechody, křižovatky nebo kruhové objezdy,“ doplňuje Barcal.
Dobré zkušenosti s povrchem mají i někteří řidiči. „Někdo z kolegů mi říkal, že to ničí pneumatiky, ale není to podle mě nijak dramatické. Vyzkoušel jsem si ho i v nadzemních garážích, ta brzdná dráha je minimální,“ pochvaluje si Pavel Drobný, který je řidičem z povolání.
Vlastnostmi brzdicího povrchu se zabývalo i Vysoké učení technické v Brně. Odborníci na sledovaném úseku zjistili, že po jeho použití se nehodovost zmenšila o více než pětadvacet procent.
„Navíc působí Rocbinda svou barevností na zklidnění dopravy a snížení rychlosti projíždějících automobilů, což je důležité zejména v blízkosti přechodů pro chodce,“ píše ve své zprávě Leoš Nekula, který se stavem silnic zabývá téměř čtyřicet let.