Český lev za Protektora jim leží v krabici | E15.cz

Český lev za Protektora jim leží v krabici

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn

Natočili nejlepší filmovou hudbu roku 2009. Petr Marek z kapely Midi Lidi mluví o práci na oceňovaném filmu Protektor.

Šest sošek Českého lva posbíral na letošním předávání filmových cen snímek Protektor. Kromě nejlepšího filmu, režie, scénáře, ženského hereckého výkonu a střihu odměnila porota i hudbu. Tu složila k filmu zasazenému do období druhé světové války elektro kapela Midi Lidi, jejímž členem je i hranicko-pražský umělec Petr Marek.

Jak jste se dostali k práci na filmu Protektor? S režisérem Protektora Markem Najbrtem jsem už dřív hudebně spolupracoval na filmu Mistři z roku 2003. To bylo asi rok před vznikem Midi Lidí. Teď nás Najbrt oslovil znovu, i když si původně říkal, že se k filmu naše elektronika asi moc hodit nebude. Nakonec se mu náš přístup přece jen líbil.

A jakou jste měli představu? Nejsme schopni natočit swingovou dobovou hudbu, a tak jsme použili samply starých šlágrů. Vybrali jsme si spíš podkladové plochy, na které jsme potom tvořili naši hudbu. Stejný přístup jsme si už dřív vyzkoušeli naživo u filmu Metropolis z roku 1927 a zjistili jsme, že to jde. I když na film z pravěku by se nám asi hudba dělala hůř.

Zkuste vysvětlit, jak vypadá práce při skládání filmové hudby. Dostanu hrubý sestřih filmu, v případě Protektora velmi hrubý. Režisér řekne, na které scény by chtěl mít natočenou hudbu. Tím se řídím a zároveň dodávám ještě další hudební nápady. A tvůrci filmu je nějak využívají. Podle vložené hudby se potom ještě střih doladí. U Protektora bylo skvělé, že střihačem filmu byl hudebník Pavel Hrdlička ze skupiny MIG 21. Je výborný hudební dramaturg. Rád jsem se nechával překvapovat, jak naše nápady ve filmu použije.

Jak dlouho trvá, než vás něco chytlavého napadne? Na mě funguje hned ten první dojem z filmu. Když ještě ten večer naflákám deset demo písní, většinou jsou to ty nejlepší nápady, se kterými se potom pracuje dál.

Jak jste měli ve skupině Midi Lidi při natáčení rozdělené role? Já jsem programoval elektroniku a Prokop Holoubek a Markéta Lisá nahrávali živé nástroje. Prokop hraje na klarinet, Markéta na klarinet a saxofon, což se do swingové éry hodí. Většinou jsem je nechal improvizovat a potom jsem to ještě nějak dramaturgicky upravil. Když jsem chtěl, aby zahráli konkrétní noty, naprogramoval jsem tu melodii v počítači a oni ji pak nahráli naživo. U jedné skladby jsem nakonec nechal i ten umělý klarinet a odehrává se tam takový souboj počítačového a živého Prokopova klarinetu. Mám z toho legraci, protože to nikdo nepozná.

Poslouchali jste jako přípravu dobové nahrávky? Ano. Dělali jsme velký výzkum. Pro sebe jsem si objevil Comedian Harmonists. To je vtipná německá skupina. Něco jako Ivan Mládek třicátých let.

Jak dlouho trvala práce na hudbě k Protektorovi? Celkově to trvalo asi půl roku. Ale kdyby se to shrnulo, byly to asi dva měsíce intenzivní práce.

Vyšel k filmu i oficiální soundtrack? Ano, ale v minimální distribuci. Dá se koupit třeba na našich koncertech nebo přes internet. Jsou na něm většinou naše skladby, i když tedy postavené na cizích samplech. Takže vlastně spolupracujeme i s Georgem Gershwinem. A potom je na desce i dobová swingová píseň Když zavřu oči, kterou pro film složil Hynek Schneider. Soundtrack jsme udělali tak, aby se dal poslouchat i jako samostatná deska. Takže jsou tam trošku jiné verze skladeb než ve filmu. Třeba Marek Najbrt nemá rád flétny a violoncello takovým způsobem, jakým jsem je použil. Takže ve filmu tyto nástroje nezní, ale na desce jsou.

Jak se soundtrack liší od řadových desek Midi Lidí? Jako Midi Lidi především nepoužíváme ty swingové základy. Ale jinak nás snad posluchač pozná.

Pomáhá vám zisk Českého lva v další práci? I když soška leží někde v krabici na FAMU, kde učím, myslím, že pomáhá. Mluví se o nás i v subkulturách, ve kterých jsme dřív moc známí nebyli. A na naše koncerty chodí o hodně víc lidí. Ale to souvisí i s naší deskou Hastrmans, Tatrmans and Bubáks, kterou jsme vydali v listopadu.

Co máte na práci teď? Už na základě soundtracku jsme dostali nabídky na skládání hudby pro jiné filmy. Dělali jsme hudbu k filmu Český mír režisérů Víta Klusáka a Filipa Remundy. Bude mít premiéru v květnu. Zároveň připravujeme muziku i k jiným filmům. Ale víc neprozradím.

České lvy ovládl film Všechno bude! Toman se třinácti nominacemi ostrouhal a nevyhrál nic!

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video