Citroën představil koncept městského elektromobilu Ami One. Neříká mu auto, ale „objekt“ | E15.cz

Vše o miliardářích

Vše o miliardářích Vstoupit do speciálu

Citroën představil koncept městského elektromobilu Ami One. Neříká mu auto, ale „objekt“

Karel Kilián - vtm.cz

Francouzská automobilka Citroën představila koncept městského elektromobilu Ami One. Dvoumístné vozidlo chce zaujmout neotřelým vzhledem, kompaktními rozměry a použitím symetrických dílů, jejichž cílem je snížení ceny.

Elektromobil měří na délku 2,5 metru, je široký 1,5 metru a vysoký taktéž 1,5 metru. V rámci boje za co nejnižší cenu se automobilka uchýlila k zajímavé taktice: některé díly vyrábí ve stejném provedení pro levou i pravou stranu (respektive přední i zadní část) vozidla.

Toto netradiční pojetí je nejvíce patrné na dveřích – zatímco pravé se otevírají víceméně obvyklým způsobem, levé jsou zavěšeny na B sloupku a otevírají se obráceně. Stejné díly jsou použity i pro přední a zadní nárazníky nebo levé a pravé zpětné zrcátko.

Není to auto, ale objekt

Hlavními lákadly tohoto městského vozítka mají být robustnost a kvalita montáže. V horkých letních dnech budoucí majitelé jistě ocení shrnovací plátěnou střechu. Sama automobilka neoznačuje Ami One jako auto, ale jako „objekt“ (máme podezření, že marketingové oddělení automobilky přijalo českou posilu). Tvrdí o něm, že může nahradit jízdní kola a skútry, stejně jako autobusy a vlaky.

Další zajímavostí tohoto objektu je způsob, jakým se dostanete do jeho futuristického, byť z hlediska výbavy spíše spartánského interiéru. Nebudete potřebovat klíčky – stačí chytrým telefonem naskenovat kód u dveří a poté je otevřít poutkem.

Citroën Ami One

Uvnitř kromě volantu a pedálů najdete pětipalcový displej, zastupující roli přístrojové desky. Součástí výbavy jsou také nabíjecí porty pro připojení gadgetů a bluetooth reproduktor, díky němuž budete moci v tiše jedoucím voze poslouchat hudbu ze svého telefonu.

Místo zvuku motoru lidské hlasy

Citroën Ami One deklaruje svou roli městského „přibližovadla“ také maximální rychlosti, která je 45 km/h. To znamená, že ho budou moci řídit majitelé řidičského oprávnění kategorie B1, jehož získání je dle naší legislativy možné už od patnácti let. Deklarovaná dojezdová vzdálenost je sto kilometrů, což opět pro provoz ve městě naprosto postačuje.

Začalo venku mrznout? Nechte elektromobil raději doma, daleko se nadostanete

Poněkud netradičně Francouzi vyřešili systém varování chodců. Objekt vydává zvuk s „organickým hudebním mixováním mužských a ženských hlasů“, které se mění podle rychlosti automobilu. Zní to zajímavě, ale je otázkou, zda některé chodce nevyleká blížící se pěvecký sbor více než auto.

Zaděláno na ikonu?

Francouzská automobilka předpokládá, že model Ami One najde využití v různých formách carsharingu a podobných službách, nabízejících krátkodobý pronájem aut v rámci měst. I z toho je očividné, že firma deklaruje svůj objekt jako levné řešení městské mobility pro širokou veřejnost.

Spát za volantem není dobrý nápad, přesto to někteří majitelé Tesly zkoušejí

Vozidlo je to rozhodně netradiční a pro účely nenáročných městských pojížděk naprosto postačující. Svým provedením a vzhledem má ambice stát se designovou ikonou, jakou byl ve své době Citroën 2CV, za kterou se otočí nejeden kolemjdoucí.


Článek vyšel na serveru VTM >>>


Autor: Karel Kilián - vtm.cz
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!