Spát za volantem není dobrý nápad, přesto to někteří majitelé Tesly zkoušejí

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: VTM.cz

Tesla je nesporně povedený elektromobil s řadou pokročilých funkcí. Úroveň autonomie však ještě není ani zdaleka taková, aby auto mohlo jezdit bez lidského dohledu. Proto Tesly vyžadují, aby řidič v autonomním módu držel volant, což má garantovat jeho schopnost reagovat. Jak ukazuje kauza, kterou rozdmýchal server Jalopnik, ve skutečnosti lze za jízdy třeba spát.

Redaktor Jason Torchinsky začíná článek otázkou: „Jaký je rozdíl mezi vozem KITT ze seriálu Knight Rider a Autopilotem Tesly? Žádný! Obojí je vymyšlená fikce.“ Následně konstatuje, že David Hasselhoff si v seriálu z osmdesátých let minulého století dovolil v automaticky jezdícím autě maximálně tak jíst cheeseburger.

Pán, který usnul v jedoucí Tesle

Velmi kriticky tak hodnotí počínání muže, který během jízdy v autonomním režimu za volantem své Tesly Model X usnul. Auto se spícím řidičem zachytil na dálnici z Las Vegas jeden z kolemjedoucích, který si přál zůstat v anonymitě. Ostatně – podívejte se sami.

Video placeholde
Pán, který usnul v jedoucí Tesle • Zive.cz

Otázkou je, jak se spáč vypořádal s varováním, kterým Tesly upozorňují své řidiče na nutnost držet volant. Samozřejmě je možné, že dotyčný měl i během spánku ruku na volantu, což by vozidlu jako důkaz jeho připravenosti stačilo. Někteří řidiči nutnost držet volant obcházejí tím, že umístí do věnce pomeranč či jiný podobný objekt, jak můžete vidět na následujícím videu.

Bez ohledu na to, zda spící řidič záměrně obešel systém, nebo prostě usnul s rukou na volantu, je očividné, že kontrola bdělosti ve vozech Tesla není ani zdaleka dokonalá. V mnoha automobilech vyšší třídy přitom již funguje varování před únavou řidiče na základě sledování jeho očí.

Autopilot neznamená auto bez řidiče

Autopilot Tesly je, napříč svému názvu, jen pomocníkem řidiče. Přináší tedy pouze druhou úroveň autonomie a funguje pouze za určitých, relativně velmi omezených okolností. Za volantem ale musí sedět člověk, který je připraven okamžitě zasáhnout, což se zjevně v tomto případě neděje.

V minulosti již došlo k několika nehodám Tesel v autonomním režimu. Prakticky ve všech případech však následné vyšetřování ukázalo, že na vině je člověk, který se dostatečně nevěnoval situaci kolem sebe.

Torchinsky v závěru kriticky konstatuje, že nasazení vozu s autonomií druhého stupně do ostrého provozu může být v konečném důsledku špatný nápad. Někteří řidiči mají tendence přeceňovat schopnosti elektronických systémů a nevěnují řízení takovou pozornost, jako v běžném vozidle.

Článek vyšel na serveru VTM >>>