Cyklovozíky možná budou smět na silnice, připravuje se změna zákona

„Není možné ponechat cyklisty v nejistotě, zda porušují či neporušují právní předpisy,“ zdůvodnil svůj návrh poslanec, který působí na katedře technologie a řízení dopravy dopravní fakulty pardubické univerzity. „Chtěl bych se zasadit o to, aby se vozíky mohly používat tam, kde mohou jezdit cyklisté,“ uvedl Cempírek s tím, že to tak funguje ve většině evropských zemí.
Změnu chce Cempírek prosadit do zákona o provozu na pozemních komunikacích. Pokud to ale nepůjde, bude žádat zákaz prodeje těchto vozíků.
Ministerstvo považuje cyklovozíky za nedostatečně bezpečné
Ministerstvo ale v dřívějších vyjádřeních bezpečnost cyklovozíků zpochybňovalo. „ Zatím tu bylo pevné stanovisko, že současné konstrukce a parametry takového zařízení neodpovídají tomu, co si představujeme pod pojmem bezpečný transport,“ řekl Radiožurnálu mluvčí resortu dopravy Jakub Ptačinský.
Cyklista podle některých expertů nedokáže pohyb přívěsu kontrolovat. Vozík může smést ze silnice třeba jen tlak vzduchu od projíždějícího kamionu.
O přívěsných vozících se ale v tomto týdnu mluvilo i v senátním podvýboru pro dopravu. V debatě zaznělo, že by ministerstvu dopravy mělo vytyčit, na které komunikace by cyklisté vezoucí děti na přívěsném vozíku směli.
V Evropě zákaz většinou neplatí
V zemích Evropské unie je zákaz přepravovat v nich děti po komunikacích spíše výjimečný. „Na západ od našich hranic, prakticky ve většině vyspělých států, vozíky nebo jiné úpravy umožňující přepravu osob jsou povoleny s dílčími odchylkami, kterými může být věk 15 nebo 18 let. Rakousko i Německo tuto přepravu osob umožňují, na Slovensku bude tento způsob přepravy legálně ošetřen od 1. září a Polsko tuto úpravu připravuje nejpozději do příštího roku,“ uvedl pro Radiožurnál Tomáš Cach, koordinátor rozvoje cyklodopravy.
Přívěsy za jízdní kola se vyrábějí pro jedno nebo dvě děti. Do některých modelů lze instalovat i autosedačku pro nejmenší děti. Bezpečí dítěte má na starosti i pevný rám a bezpečnostní pásy. Řadu vozíků připojených za kolem lze v terénu často vidět s bezpečnostním praporkem, který má zajistit jeho lepší viditelnost.