Evropa: nejistá očekávání

Je na obzoru nárůst výstavby nákupních center v celé Evropě? U nás sice v posledních letech výstavba utlumovala, ovšem rostoucí poptávka na straně maloobchodníků a obavy z nedostatku špičkových prostor v evropských zemích přispívají k očekávanému růstu stavební činnosti. Uvádí to zpráva společnosti Cushman & Wakefield.

Je na obzoru nárůst výstavby nákupních center v celé Evropě? U nás sice v posledních letech výstavba utlumovala, ovšem rostoucí poptávka na straně maloobchodníků a obavy z nedostatku špičkových prostor v evropských zemích přispívají k očekávanému růstu stavební činnosti. Uvádí to zpráva společnosti Cushman & Wakefield.

Díky opatrné expanzi maloobchodníků a omezené nové nabídce se trh jeví jako předvídatelnější. Pokles obratu v roce 2009 byl nakonec mnohem menší, než se očekávalo. Vývoj v roce 2010 i letos byl pozitivní nebo přinejmenším stabilní. To evidentně povzbudilo investiční aktivity v letošním roce,“ říká Alexander Rafajlovič, vedoucí týmu výzkumu trhu společnosti Cushman & Wakefield pro ČR a Slovensko. Za první pololetí roku 2011 bylo v Evropě dokončeno více než 2,1 mil. m2 nových nákupních center. To zhruba odpovídá objemu za stejné období roku 2010. Přitom 90 % z těchto prostor připadá na nová nákupní centra (celkem jich bylo postaveno 71), zbývajících 10 % tvoří rozšíření stávajících projektů.

#####Deset zemí v útlumu

„ČR je jednou z deseti evropských zemí, kde se v letošním prvním pololetí žádné nové nákupní centrum neotevřelo. Stejná situace byla například v Maďarsku, Rakousku či Bulharsku. Rok 2011 tak v České republice bude jednoznačně ve znamení výstavby nákupních parků, jichž se do konce roku postaví zhruba 60 000 m2,“ říká Rafajlovič.

Budou-li všechny naplánované projekty dokončeny včas, celková výstavba v Evropě za rok 2011 dosáhne 6,8 mil. m2 a překročí o 26 % výsledky loňského roku. Více než polovina nově otevřených prostor (58 %) připadala v prvním pololetí 2011 na střední a východní Evropu. Obzvlášť dobře si vedly Rusko, Turecko a Polsko.

#####Výhled 2012

Na rok 2012 se v celé Evropě plánuje otevření nákupních center o celkové ploše 5,8 mil. m2. Konečný výsledek bude záviset na poptávce nájemců a tempu zotavování ekonomiky.

#####Investice do nákupních center

Objem investic do maloobchodních prostor v Evropě představoval v prvním pololetí téměř 19,8 mld. eur. Podíl maloobchodu na celkové výši investic do komerčních nemovitostí vzrostl na přibližně 35 procent.

„V ČR nakoupili investoři nákupní centra ke konci třetího čtvrtletí v hodnotě 841 milionů eur. To je 45 % objemu dosavadních letošních investic. Přitom do konce roku očekáváme další retailové transakce v hodnotě do 100 milionů eur,“ říká James Chapman, vedoucí investičního týmu v Cushman & Wakefield.

„Celkové investice do maloobchodu zatím zaznamenaly téměř šestinásobný nárůst oproti roku 2010. Očekáváme, že letošní objem retailových investic přesáhne zhruba o 35 % doposud nejsilnější rok 2007. Do nákupních center vstupují letos převážně zahraniční investoři, v případě některých se jedná dokonce o jejich první investici na českém trhu,“ dodává Chapman.

„Téměř všechna centra, která letos změnila majitele, byly zaběhnuté projekty, které mají za sebou léta úspěšného provozu. Investoři sázejí na jistotu. U projektů, které nejsou ve velkých městech a navíc v nejlepších lokalitách, developeři musejí počítat s tím, že budou nuceni nákupní centrum nějakou dobu sami provozovat. Jakmile se prokáže jeho úspěšnost, snadněji získají kupce,“ komentuje Rafajlovič.

#####Kdo v Evropě propadl

Několik evropských zemí však zaznamenalo výrazný pokles aktivity. K největšímu meziročnímu snížení došlo ve Španělsku: objem maloobchodu za první pololetí byl o téměř 1,2 mld. eur nižší než v prvním pololetí 2010. To představuje meziroční pokles o 79 procent.

Významný pokles objemu investic zaznamenaly také Norsko, Nizozemsko a Francie, a to ve srovnání s předcházejícím půlrokem i s odpovídajícím obdobím roku 2010. Ve Francii objem maloobchodu meziročně poklesl o 36 %, v Nizozemsku o 50 % a v Norsku dokonce o 73 procent.