Facebook chystá strop na reklamu. Navíc ho trápí neaktivní teenageři

Jedna z poboček Facebooku v Palo Altu

Jedna z poboček Facebooku v Palo Altu Zdroj: CC BY 2.0: Kristina Alexanderson

Největší sociální síť světa Facebook připravuje zastropování objemu reklamy v kanálu novinek. Navzdory tomu, že firma krátce předtím oznámila silný růst reklamních tržeb, akcie vymazaly většinu svého růstu.

Akcie Facebooku se během prodlouženého obchodování po uzavření burzy propadly o 18 procent, tedy téměř přesně o tolik, kolik předtím během dne získaly. Reagovaly tak na prohlášení finančního ředitele Davida Ebersmana během konferenčního hovoru po zveřejnění čtvrtletních výsledků firmy, že množství reklamy v kanálech novinek na sociální síti už příliš neporoste.

Facebook se v posledních měsících snaží navýšit příjmy z reklamy, představil proto řadu nových nástrojů pro inzerenty. Zároveň ale nechce množstvím reklamy odradit uživatele sociální sítě. Ebersman zdůraznil, že objem reklamy je až třetím v pořadí nástrojů na zvyšování tržeb. „První je prostý růst uživatelů, druhým je růst návštěvnosti, které se samy o sobě promítají do cen,“ vysvětlil.

Počet uživatelů během třetího čtvrtletí stoupl o 40 milionů na 1,19 miliardy. Mobilních uživatelů je nyní 874 milionů, mezičtvrtletně o 6,7 procenta více. „Obzvláště investice do mobilních služeb se vyplatily,“ vedl Ebersman.

Vývoj akcií Facebooku za poslední rokVývoj akcií Facebooku za poslední rokVývoj akcií Facebooku za poslední rok | Yahoo FinanceZdroj: Yahoo Finance

Právě získávání nových uživatelů by do budoucna mohl být pro Facebook problém. Teenageři, jedna z hlavních skupin, na které se Facebook zaměřuje, sice sociální síť používali stejně často jako v uplynulých čtvrtletích, v USA se ale objevil potenciálně nebezpečný trend. Nejmladší z náctiletých Američanů v posledních měsících své facebookové účty zanedbávali. Je to přitom vůbec poprvé, co se sociální síť musí s podobným problémem potýkat.

Tržby Facebooku v posledním čtvrtletí stouply o 60 procent na 2,02 miliardy dolarů a překonaly tak odhady analytiků. Příjmy z mobilní reklamy tvořily 49 procent všech tržeb, právě ty přitom v minulosti bývaly slabou stránkou firmy.