Festivaly naznačily oscarové šance

Damien Chazelle

Damien Chazelle Zdroj: Profimedia.cz

Hlavním favoritem blížící se oscarové sezony je netradiční muzikál La La Land. Naopak šance nejspíš definitivně ztratilo černošské drama Zrození národa.

Přehlídky v Benátkách, Torontu a v posledních letech také v coloradském Telluride jsou významnými ukazateli šancí jednotlivých snímků v boji o americké výroční ceny v čele s Oscarem. Velká hollywoodská studia i nezávislí producenti zde poprvé představují filmy, které do bojů posílají dlouhé měsíce před distribuční premiérou. Úspěch na těchto přehlídkách pak může šance jednotlivých snímků potvrdit, nebo naopak pohřbít.

„Do pole position se po mimořádně vřelém přijetí v Benátkách postavil muzikál Damiena Chazellea La La Land,“ uvedl magazín Variety. „Emma Stoneová zde získala cenu, což je pro celou sezonu výrazný signál. Navíc film uchvátil publikum v Telluride, kde seděla celá řada oscarových volitelů,“ dodal specialista na ocenění Variety Kristopher Tapley.

La La Land patřil mezi papírové favority již před světovou premiérou. Ale festivaly ukázaly také několik překvapivých černých koní, s nimiž dopředu nikdo nepočítal. Tím největším je režijní novinka Mela Gibsona Hacksaw Ridge: Zrození hrdiny. Po mnoha skandálech odepisovaná hvězda se vrátila ve velkém stylu a mezi možné kandidáty na Oscary její válečný snímek zařadilo Variety i Hollywood Reporter.

Po uvedení v Torontu se mezi možné lídry boje o Oscara dostal také snímek Lion, který by mohl být trumfem velmi vlivného studia Weinstein Company. Jeho vlastníkům se před lety povedlo prosadit mnoho svých filmů mezi oscarové vítěze a nyní se o to pokusí s adaptací v Americe slavného románu s Devem Patelem v hlavní roli.

Překvapit by také mohl Snowden Olivera Stonea, držitele dvou Oscarů za režii, nebo novinka Toma Forda Půlnoční zvířata. V hereckých kategoriích by zase mohla uspět dramata Sully nebo Jackie.

Z bojů o nejprestižnější cenu filmového světa naopak nejspíš definitivně vypadl původně velký favorit Zrození národa. Snímek o revoltě černošského vůdce Nata Turnera byl považován za ideálního kandidáta na Oscara hned po premiéře na zimním festivalu Sundance.

Krátce před startem kampaně se však do médií dostala informace o znásilnění, jehož se měl před 17 lety dopustit scenárista a režisér snímku Nate Parker ještě na vysoké škole. Ačkoli tehdy soud vinu neprokázal, Parkerův mediální obraz je v tuto chvíli natolik pošramocený, že žádné z vlivných médií již snímek mezi možné kandidáty na Oscara nezařazuje.