Filmová recenze: Mlčení je nedokonalý film o božím tichu

Z filmu Mlčení
Z filmu Mlčení
Z filmu Mlčení
Z filmu Mlčení
6

Martin Scorsese natočil svůj vytoužený projekt Mlčení o křesťanských misionářích ve feudálním Japonsku jako odtažité, důstojné drama o víře a pochybách.

Po dvaceti pěti letech snění a psaní si Martin Scorsese konečně zrežíroval film o evropských misionářích v Japonsku 17. století, jenž je adaptací románu Šúsaka Endóa. Vzhledem ke Scorseseho postavení v dějinách amerického filmu vypadá jediná oscarová nominace jeho opusu za kameru Rodriga Prieta jako selhání. Mlčení ovšem není propadák, alespoň ne kritický. Jen jde o dost osobní film, pozvolna řešící tíživé otázky víry v Boha i sebe a své přesvědčení.

Scorsese s ním prý uzavírá volnou „trilogii víry“ započatou Posledním pokušením Krista. V novince na sebe kristovskou úlohu bere mladý portugalský kněz Rodrigues, který s kolegou přijel do nebezpečného Japonska uzavřeného světu. Jejich cílem je šířit zakázané křesťanství a najít svého učitele, který prý po krutých represích od víry odpadl. Jeho odysea je dlouhá pro něj i pro diváka, lemovaná obrazy lidského utrpení i klidné přírodní krásy.

Rodriguese hraje Andrew Garfield, který si často vybírá role naivních lidí s dobrými úmysly a slabšími silami si je udržet. Takový je i jeho nynější hrdina, jehož pevnou víru po nějakém čase najednou osudně nalomí osamění, počet viděných poprav a nakonec systematický promyš- lený psychický nátlak. Scorsese je ale příliš jemný filmař na to, aby nás zahlcoval těžkopádnými obrazy násilí.

Jeho meditace o lidském selhání, hluchotě a spáse za božího ticha nese na svých bedrech jinou tíhu, pochyb a nedostatečnosti. Ani Mlčení není dokonalý film. Portugalské postavy v nich mluví anglicky s proměnlivými akcenty, přičemž jejich řeč umějí i japonští venkované. Japonci zůstávají v pozadí, ač alespoň nejsou vykresleni jako nepochopitelní barbaři. Konec zůstal zbytečně doslovný a zlom v Rodriguesově chování příliš náhlý. Společenský kontext o náboženských válkách v Evropě a drolícím se japonském nutkání bránit vlastní víru ve svůj způsob života, který by hlavnímu tématu filmu dodal další vrstvy, není skoro využit.

Mlčení stejně jako Rodriguesův Bůh zůstává odtažité a náročné a zároveň neoblomně vážné a důstojné. Inspirované japonskými mistry ticha těžko strhne moderní západní publikum zvyklé na rychlejší zábavu. Jeho přednosti jsou tišší a niternější.

Mlčení

(drama, Mexiko/Tchaj-wan/USA, 161 minut)

Režie: Martin Scorsese