Filmová recenze: Podivuhodný doktor Strange

Doctor Strange
Doctor Strange
Doctor Strange
Doctor Strange
5

Studio Marvel pokračuje ve své superhrdinské jízdě s vizuálně působivým, zábavným kouzelnickým dobrodružstvím charizmatického génia Doctora Strange.

Od té doby, co se proslavil jako Sherlock, Benedict Cumberbatch moc jiné postavy než asociální génie nehraje. Další superhrdina, který se ze stránek komiksu Marvelu dostal na velké plátno, Doctor Strange, je také takový typ. Nejdřív vynikající arogantní americký chirurg, po autonehodě arogantní chlap s třesoucíma se rukama posedlý návratem k úspěšné existenci. Po setkání s duchovní vůdkyní v Nepálu, která ho vezme do učení, bude ze Strange mimořádně talentovaný arogantní mistr. Všechny ty filozofie o osvobození mysli a povaze času se ovšem pozitivně projeví i na jeho empatii a odvaze.

Iniciační příběh už nabídla řada marvelovek, ta Strangeova má tu výhodu, že superhrdinské záchrany světa před temnou sílou kombinuje s fantasy kouzly a new age filozofií, takže se dá dobře odlišit od ostatních. Neobsahuje latex, zato oplývá vyprávěcí lehkostí a kvalitními herci. Cumberbatch se v roli cítí evidentně sebejistě (víc než ve Star Treku), Tilda Swintonová, Chiwetel Ejiofor a Mads Mikkelsen svým vedlejším postavám dodávají víc životnosti, než asi měli ve scénáři. Kromě jejich hrdinů a zlosynů ve filmu kouzlí i tvůrci speciálních efektů. Ti si vypůjčili působivá leporela z velkoměst představená v Nolanově Počátku a „postavili“ z nich ještě šílenější kulisy spektakulárních akčních sekvencí, které překonávají jakoukoliv bitku Avengers a slabým žaludkům nemusí v Imaxu a ve 3D vždy prospět. V jiných scénách postavy vystupují ze svých těl, v dalších se účinky halucinogenů navozují pomocí barev a planet.

Strange dozrává a bojuje kolem známé osy. Nikdy u toho ale neztrácí elegantní humor, zájem o detaily a psychedelii a charizma. Jeho tvůrci v čele se režisérem (dosud převážně hororů) Scottem Derricksonem se v rámci přístupné komiksové zábavy snaží přijít s novým způsobem, jak neočekávaně vyjevit očekávané, s relativním úspěchem. Dveře jiných vnímání lze občas pootevřít i pomocí komerční zakázky.

Doctor Strange (fantasy, USA, 115 minut)

Režie: Scott Derrickson

Scénář: Scott Derrickson, C. Robert Cargill