Firmě T-Mobile klesly tržby z mobilů, dohání je integrací pevných sítí

T-Mobile

T-Mobile Zdroj: Jan Sedlak

Telekomunikační firma T-Mobile loni v Česku zvýšila tržby o 12,5 procenta na 27,1 miliardy korun. Provozní zisk vzrostl o devět procent na 11 miliard. Pomohla jí zejména integrace s provozovateli pevných sítí GTS a T-Systems. Příjmy z mobilních služeb ale klesly o čtyři procenta na 18,2 miliardy korun.

Počet uživatelů mobilních služeb mírně stoupl o 0,3 procenta na 6,02 milionu. Z toho množství tarifních zákazníků se zvýšilo o tři procenta na 3,6 milionu. Průměrná měsíční útrata na zákazníka (ARPU) v mobilních službách klesla o čtyři procenta na 253 korun. T-Mobile měl 191 tisíc firemních zákazníků, což představuje tržní podíl 31 procent v tuzemsku.

Rostoucí spotřeba datových služeb se odrazila v růstu podílu nehlasových služeb na tržbách z mobilních služeb o sedm procentních bodů na novou rekordní úroveň 45 procent. Počet pevných linek dosáhl 154 tisíc.

„Rok 2015 byl rokem vývoje a změny. Dokončili jsme proces integrace a zaměřili se na rychlá data zejména prostřednictvím LTE a zároveň jsme se snažili přesvědčit firemní zákazníky o tom, že jsme schopni vyhovět všem jejich komunikačním potřebám,“ uvedl generální ředitel Milan Vašina. Dodal, že i když mobilní trh zaznamenal celoroční pokles, v posledním čtvrtletí se začala projevovat jeho stabilizace.

Rozšiřování sítě

Operátor pokračoval v rychlém rozšiřování sítě LTE, která ke konci roku pokrývala 82 procent populace a 80 procent území Česka, a uvedl řadu inovací včetně Voice over LTE, Voice over Wi-Fi, speciální sítě pro internet věcí či řešení pro handicapované.

V roce 2015 zákazníci T-Mobile v mobilní síti v průměru protelefonovali 155 minut měsíčně, tedy o 2,6 procenta více proti předchozímu roku. Objem přenesených dat vzrostl meziročně o téměř 70 procent a přesáhl 17 600 terabytů. Datové služby využívá více než polovina zákazníků. V síti operátora je přes 900 tisíc zařízení LTE.

Letos chce T-Mobile pokračovat v budování sítě LTE, která by na konci roku měla pokrývat až 97 procent populace, zaměří se na datové služby a internetovou televizi pro domácnosti a konvergované nabídky pro firemní zákazníky. Českou pobočku čeká také harmonizace se slovenským Slovak Telecomem, který nově řídí rovněž Vašina.

Společnost T-Mobile Czech Republic působí na českém trhu od roku 1996 a od roku 2002 je součástí mezinárodní telekomunikační skupiny Deutsche Telekom.