Fresh Film Fest je hodně kamarádský, říká vítězka z Cannes

Od deseti let vyrůstala ve Varech. Nyní je navštívila kvůli Fresh Film Festu, na kterém divákům představila svůj film Bába.

Úspěchem pro českou kinematografii se stalo letošní vítězství hraného dvacetiminutového snímku Bába. Na festivalu v Cannes zabodoval v sekci studentských filmů Cinéfondation. „Díky vítězství teď nemám nouzi o nabídky z produkcí,“ říká mladá režisérka Zuzana Špidlová.

* Jaký význam mají podle vás studentské filmové festivaly?

Velký. Upozorňují na začínající tvůrce, kterých si těžko někdo všimne. Pro mě osobně jsou zajímavé kvůli konfrontaci s lidmi z celého světa. Fresh je neformální, malý. Díky tomu se můžu potkat se stejně starými režiséry a zjistit, o čem přemýšlí, na jaké filmy koukají nebo jak u nich funguje filmový průmysl.

* V čem je Fresh Film Fest výjimečný oproti jiným studentským festivalům?

Je pro mě jiný v tom, že na něm pracují lidé, které znám z FAMU. Je to takové hodně kamarádské.

* Postrádáte něco na současném českém filmu?

Podle mě by mohlo být víc autorského filmu. Víc odvážných projektů. Je ale hrozně těžké, aby to někdo diktoval z vnějšku. Tvůrci musí mít nápady a musí mít chuť sami to dělat. Pak je tady ale otázka financí. Není totiž jednoduché natočit debut z producentského a finančního hlediska.

* Čeští filmaři se hodně zaměřují na dva druhy filmů komedie a dramata. Proč se nepouštějí i do jiných žánrů?

Spousta žánrů jako akční filmy, historické velkofilmy a podobně, by se u nás těžko mohly natáčet už kvůli financím. Obecně si myslím, že evropská kinematografie by měla jít spíš cestou autorského filmu.

* Existuje podle vás něco typického pro český film?

Češi by asi rádi slyšeli, že mají dobrý smysl pro humor. To si ale nemyslím. Podle mě není v současné době česká kinematografie nějak výrazná nebo vyhraněná. Jsou tu jednotlivé zajímavé osobnosti, ale něco silného, jako bylo v nové vlně, se tu neděje.

* Proč se ani po dvaceti letech od revoluce neobjevila zlatá éra filmu, jakou přinesla kolem roku 1968 „nová vlna“?

Je těžké stále odkazovat na novou vlnu, která byla daná dobou a politickým tlakem. To už se nevrátí. Teď by bylo dobré, kdyby u nás bylo víc autorského filmu.

* Existuje nějaký filmový žánr, ve kterém jsou Češi opravdu dobří?

Myslím, že ne. Hodně se u nás točí tragikomedie, ale nemyslím si, že by byly extrémně dobré. Vždy záleží na autorovi a ne na tom, jestli je Čech.

* Hrozí krize českého filmu, co se financí nebo nápadů týče?

Krize nápadů doufám ne. Ale co financí týče, myslím, že krize může přijít. Není dořešené financování filmů.

* Dá se v dnešní době ve filmu přijít s nějakým novým a neokoukaným nápadem?

Už od antiky jsou daná schémata dramatických situací a nic jiného člověk nevymyslí. Vždycky se na ně ale dá podívat nově a jinak a skrze dobu nebo historicky. Není jednoduché pokoušet se o něco originálního. Je to velký risk a nemusí vyjít.

* Je rozdíl mezi režisérskou prací ženy a muže?

Nemyslím. Režisér musí být dost tvrdý, ať už je to muž nebo žena. Možná jsou někteří muži, kteří mají problém s tím, že jim velí žena. S těmi ale nepracuji.

* Jak vypadá situace se ženami - režisérkami, v českém filmu?

Teď je na FAMU hodně zajímavých režisérek. Když se podívám, jaké filmy mě v poslední době zaujaly, vytvořily je hlavně ženy. Možná je to tím, že jich bylo málo a mají jiný pohled, který tady dlouho nebyl.

* Co je v současné době pro mladého režiséra nejtěžší?

Sehnat dobrého producenta, který by o něj měl zájem, a tím pádem sehnat peníze.

* Uvidí čeští diváci film Bába v kinech?

Ano. V kinech bude od začátku října. Spojila jsem se se spolužákem Olmem Omerzu, který dostal loni na Fresh Film Festu zvláštní cenu poroty. Když se naše filmy dají dohromady, vytvoří celovečerní stopáž. Promítat je budou filmové kluby, doufám, že i ve Varech.