Globální tržby z online prodejů loni vzrostly na 840 miliard dolarů

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz

pav
Celosvětové tržby z online prodeje v roce 2014 vzrostly o 20 % na necelých 840 miliard dolarů. Vyplývá to ze studie poradenské společnosti A.T. Kearney, která každoročně sestavuje Global Retail E-commerce Index. Nejatraktivnějším trhem pro online byznys jsou podle indexu USA, které vystřídaly na prvním místě Čínu. Třetí skončila Velká Británie.

Do aktuálního indexu pronikly i menší země jako například Belgie (9. místo), Nizozemsko (13. místo) nebo Dánsko (15. místo). Mezi hodnotící faktory indexu totiž patří nejen velikost online trhu, ale i jeho technologická připravenost, chování zákazníků, úroveň infrastruktury nebo potenciál růstu trhu. Index komplexně hodnotí, jak jsou jednotlivé země atraktivní pro potenciálního online prodejce.

Do první třicítky se Česká republika nedostala. Tuzemský online trh, který sleduje Euromonitor, za loňský rok vykázal tržby ve výši 2,3 miliardy dolarů. Internet používá na 78 procent české populace. Do roku 2018 čeká Česko každoroční růst kolem 10 procent, předpovídá Euromonitor.

Letošní růst? Prý kolem 18 procent

„Podle našich odhadů čeká celosvětově segment online prodejů další růst i v tomto roce, a to kolem 18 procent,“ říká manažer A.T. Kearney Petr Materna. Nejprogresivněji roste region jihovýchodní Asie, dokonce se očekává, že brzy bude představovat největší podíl na online tržbách na světě. V latinské Americe se zase poprvé dostalo do žebříčku Mexiko, a dokonce přeskočilo Brazílii i Argentinu.

Například Indie zatím v žebříčku není, především kvůli nízké penetraci internetem, ale v následujících letech se dá předpokládat velký růst i zde. Například i kvůli 2miliardové investici Amazonu do zdejší infrastruktury oznámené v loňském roce.

Globální prodeje v příštích letech (v miliardách dolarů)Online prodeje v příštích letech porostou, tempo růstu však zpomalíOnline prodeje v příštích letech porostou, tempo růstu však zpomalí | Zdroj: atkearney.comšedá - globální prodeje, červená - tempo růstu