GM odmítá plány na záchranu Saabu

Saab

Saab Zdroj: wallpaperpimper.com

Konec jedné z nejznámějších automobilových značek světa se dramaticky blíží. Švédský Saab se ocitl v pasti, z které – zdá se – už není úniku.

V pátek představitelé General Motors prohlásili - v předstihu před pondělním soudem ve Švédsku, který by měl rozhodnout o návrhu na zrušení ochrany automobilky Saab před věřiteli - že nehodlají podporovat poslední investice ani návrhy půjček pro churavějícího švédského výrobce automobilů.

„Poslední návrhy Saabu se nijak významně neodlišují od těch předcházejících. A ty již byly ze strany General Motors odmítnuty,“ řekl mluvčí GM Jim Cain. „Každý z těch návrhů směřuje přímo či nepřímo k tomu, aby se přesunula kontrola a/nebo vlastnictví společnosti způsobem, který by byl škodlivý pro GM a jeho akcionáře,“ dodal Cain. „Proto GM nemůže žádný z těch návrhů podpořit.“

Tím vlastně GM podepsal nad automobilkou dvojnásobný rozsudek smrti. Saabu totiž kromě toho reálně hrozí, že v pondělí soud rozhodne o ukončení ochrany před věřiteli. Pokud by se tak stalo, otevřela by se přímá cesta k vyhlášení bankrotu automobilky.

Poslední půjčka nic neřeší

Postup GM je opravdu nemilosrdný. Hlavně ve světle poslední zprávy hovořící o tom, že Saab obdržel v týdnu od čínské společnosti Youngman, která chce získat v automobilce kapitálový podíl, 5 milionů dolarů. Podle švédských médií byla tato částka okamžitě použita k zaplacení poplatků státu. Ovšem k rozjezdu automobilky, která už několik týdnů nevyrábí, by bylo zapotřebí mnohem více.

V této souvislosti se hovoří také o tom, že Saaab intenzivně jedná s nejmenovanou čínskou bankou a pokouší se od ní získat půjčku ve výši 600 milionů eur. Podle šéfa Saabu Victora Mullera jedná GM očividně jen na základě dohadů a pověstí. „Někdo se pokouší ovlivnit pondělní rozhodnutí soudu negativním způsobem,“ řekl v rozhovoru pro švédský deník Svenska Dagbladet.

Za jednáním General Motors jsou pravděpodobně jeho zájmy v Číně. Společnost také vlastní technologii několika modelů značky Saab a nechce, aby se k nim dostali Číňané. Bez této techniky a výrobních kontraktů ale nemůže Saab pokračovat. Nemůže rozjet výrobu. A to ani tehdy, kdyby se mu podařilo sehnat dostatečné množství finančních prostředků a silného partnera.