Přesto je Teorie všeho pohříchu obyčejný film, který bohatost a barevnost fyzikova života filtruje striktním sítem žánru romantického dramatu. A to ještě důsledněji než další vědecká biografie bojující letos o Oscary Kód Enigmy.
Přitom Hawkingův život právě k takovému schematickému a žánrovému řešení vůbec nesváděl. Naopak podobně jako třeba lehce psychotický snímek Čistá duše o Johnu Nashovi i Teorie všeho mohla být o poznání výraznějším filmem než jen další romancí. Snímek ale nevznikal přímo podle Hawkingova života, ale na motivy knihy jeho první ženy Jane. Co se nahlas příliš neříká a cudně se prozradí až na samém konci filmu, je ve skutečnosti klíčový problém filmu, který měl celkem pět nominací na Oscara. Sledujeme pečlivě vybrané klíčové životní okamžiky, tedy setkání s Jane, diagnózu, svatbu, narození potomků, postupné ochlazování vztahu. A jen tak mimochodem se také podíváme na akademickou půdu, na níž Hawking již v pokročilém stadiu nemoci obhajuje své nevšední teorie.
Takto postavený snímek o Hawkingovi pak logicky stojí a padá s výkonem Eddieho Redmayna. Oscarem oceněná kreace patří mezi klasické dichotomní herecké výkony – buďto výzvu herec zvládne a pak právem sklízí všechny ceny, nebo selže. Redmayne podobně jako Daniel Day-Lewis v typově velmi obdobné roli ve filmu Moje levá noha neselhal. Právě jeho herectví snímku dodává rozměr mimořádnosti, události, velikosti. A je natolik přesvědčivý, že si divák ani nestihne všimnout, že kromě něj a samotného Hawkinga ve filmu velkolepého není vůbec nic.
Teorie všeho
(životopisný, Velká Británie, 123 minut)
Režie: James Marsh
Hrají: Eddie Redmayne, Felicity Jones, Emily Watson, Harry Lloyd
Hodnocení: 50 %