Hudební recenze: Supraphon na novém dvojalbu oživuje pravěk českého bigbítu
Supraphon loni vydal výběr písní ze dvou pověstných pražských beatových festivalů z konce šedesátých let. Nyní přichází s dvoualbem z ještě starších počátků tuzemské rockové scény.
V době, kdy se alba hudebních interpretů šíří éterem nejrůznějšími digitálními i analogovými cestami, přišel Supraphon s dvoualbem archivních a raritních nahrávek z půlky šedesátých let, které bylo ve své době možné slyšet jen z rádia a malých vinylových desek.
Jedná se přitom o nejstarší nahrávky proslavených i zapomenutých kapel, jejichž cesta k první dlouhohrající desce byla kvůli tehdejšímu systému předlouhá a trvala mnohdy léta – vždyť prvním dlouhohrajícím rockovým albem se stala až Želva od Olympiku v okupačním roce 1968. Většina kapel tak byla do té doby ráda za možnost nahrát alespoň jednu či dvě písně na malý vinylový singl – a právě z nich je výběr složen.
Do rukou se tak zájemcům o pravěk českého a slovenského bigbítu dostává šest desítek nejstarších a cenných nahrávek devíti kapel formujících tehdejší scénu, nejen Olympiku Petra Jandy a Beatmenů Deža Ursinyho, ale i kapel jako Mefi sto, Vulkán, Matadors či Flamengo.
Z nahrávek zní na jedné straně ještě částečný amatérismus, na druhé pak neskrývané nadšení. Po loňské kompilaci ze dvou pražských beatových festivalů tak mají zájemci o českou bigbítovou scénu další cenný relikt mapující kořeny scény, z nichž tuzemský rock žije dodnes.
Big Beat Line 1965–1968
Vydal: Supraphon
Hodnocení: 80 %