Hurikánová sezóna opět zpozdila start letounu Solar Impulse
Piloti letadla měli původně v úmyslu zdolat cestu z čínského Nankingu k Havajským ostrovům bez zastávky. Kvůli formujícím se hustým mrakům ale letoun neplánovaně přistál 1. června v japonské Nagoji na ostrově Honšú, asi 44 hodin po startu z Číny.
Od té doby organizátoři letu podrobně zkoumají předpovědi počasí, aby našli příležitost pro pokračování pokusu o oblet světa. Naděje jim svitla poprvé dnes, ale náhlá změna počasí je nakonec přiměla start zrušit. Další možný termín se zatím nezná.
BREAKING: a deep silence at the #MCC. The flight is postponed due to worsening weather conditions. pic.twitter.com/7533d1BDUU
— SOLAR IMPULSE (@solarimpulse) June 23, 2015
Pilot letu André Borschberg předpokládá, že by na Havajské ostrovy měl dorazit po pěti dnech a pěti nocích souvislého letu. Let přes Pacifik je nejdelší plánovanou etapou letounu Solar Impulse 2 na cestě kolem světa, vzdálenost celé etapy z Číny na Havajské ostrovy byla 8500 kilometrů.
Cesta kolem světa začala 9. března v Abú Zabí ve Spojených arabských emirátech. Má trvat pět měsíců, z toho vlastní let 25 dní. Celá trasa by odhadem měla být dlouhá asi 35 tisíc kilometrů. První etapy cesty probíhaly v relativně rychlém sledu, na čínském východním pobřeží se však letoun zdržel více než měsíc při čekání na počasí vhodné ke startu do sedmé, pacifické etapy. Po neplánovaném přerušení cesty následuje čekání v Japonsku.
Nabíraný skluz v hurikánové sezoně
Každé zdržení přitom ohrožuje další fáze letu. Tým potřebuje přeletět Spojené státy a poté Atlantik, než začne v srpnu vrcholit hurikánová sezona. Borschberg o víkendu připustil, že se může stát, že Solar Impulse letos plánovaný oblet světa dokončit nestihne.
Solar Impulse 2 je vylepšenou verzí prvního letadla Solar Impulse, které piloti vyzkoušeli při přeletech nad Evropou, Afrikou a Spojenými státy. Na svém povrchu má 17.248 fotovoltaických článků, které s pomocí lithiových baterií dodávají energii čtyřem motorům. Letoun má rozpětí křídel 72 metrů, což je více, než má Boeing 747. Váží ale jen 2,3 tuny, tedy asi jako větší osobní automobil.