Jízdní kolo se stává luxusním dopravním prostředkem

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz

Městská elita, která se chce projíždět po Paříži, Milánu nebo Tokiu stylově, si stále více žádá luxusní jízdní kola, ať už jde o modely vyrobené na tělo uživateli či signované předními módními domy. Takové bicykly jsou na hony vzdáleny anonymitě obyčejných jízdní kol a designéři soupeří v nápadech, jak tento dopravní prostředek učinit co nejvíce výjimečným.

Módní dům Hermes tak ve Francii začal vyrábět model nazvaný Flaneur, který si můžete zakoupit za 8100 eur (220.000 Kč). Vzhled je zcela klasický, avšak kolo má karbonový rám, osm rychlostí a řemen, jehož pohyb je tichý a čistý.

„Toto jízdní kolo se setkává s velkým úspěchem jak u zákazníků, kteří jsou zvyklí nakupovat u naší společnosti, protože vyhovuje jejich stylu, ale také u vyznavačů cyklistiky, kteří v něm nacházejí cosi nového,“ říká generální ředitel Hermes Horizons François Doré.

„Chtěli jsme zhmotnit naši vizi cyklistiky jako oblíbeného druhu dopravy moderního obyvatele města. Náš model se vyrábí i ve sportovní verzi,“ vysvětluje Doré.

Model FlaneurModel Flaneur | Profimedia.cz

Italský výrobce luxusních jízdních kol 43 Milano se spojil se společností Pininfarina zaměřující se na design a vývoj karoserií pro automobily a uvedl na trh model z chromované oceli za 8400 eur (227.000 Kč), vybavený diskrétním elektrickým motorem a inspirovaný automobilem Pininfariny z 30. let minulého století.

„Kožený potah použitý na sedlo a řídítka je inspirován interiérem automobilu,“ vysvětluje Paolo Pininfarina, prezident podniku založeného jeho dědečkem Gian-Battistou „Pinin“ Farinou. Jde o limitovanou kolekci určenou pro vedoucí pracovníky, kteří žijí v centru města, kde jsou ulice většinou ucpané.

Jízdní kolo, jehož předchůdce, draisinu, vynalezl německý baron Karl von Drais v roce 1817, se v polovině 20. století stalo lidovým dopravním prostředkem. Dnes je však také luxusním doplňkem. Mercedes Benz, Porsche, Maserati, Lamborghini a Ferrari mají své luxusní modely velocipédů.

„Díky kolu pociťují lidé nezávislost, jakou měli v automobilu, aniž by však na ně doléhaly nevýhody dopravního provozu. Mají přitom pohyb a svobodu,“ zdůrazňuje Bruno Urvoy, který si v Paříži otevřel obchod En selle Marcel. Specializuje se na luxusní jízdní kola a má na skladě modely italských, britských a německých výrobců.

Za 1450 eur (40.000 Kč) můžete mít model Siegfried od firmy Schindelhauer s hliníkovou konstrukcí. Za model Ludwig 18 zaplatíte dvojnásobek.

„Skutečný luxus však znamená přizpůsobit jízdní kolo požadavkům zákazníka,“ zdůrazňuje Bruno Urvoy. Do jeho obchodu tak mohou klienti přinést svoje oblíbené kolo, na němž třeba jezdili jako děti, nebo kolo po dědečkovi, a zde jim nahradí některé součástky, doplní příslušenství nebo velocipéd nově natřou.

Francouzská firma Watch Life With Curiosity nabízí i model potažený krokodýlí kůží. Cena? 20.000 USDFrancouzská firma Watch Life With Curiosity nabízí i model potažený krokodýlí kůží. Cena? 20.000 USD | Profimedia.cz

„Dříve byl znakem společenského postavení automobil a dnes tuto roli přebírá jízdní kolo,“ soudí Urvoy. „Lidé mohou říci: 'Tohle je můj životní styl a můj image'. Pro někoho to je zrovna tak důležité jako značka bot,“ dodává.

V Tokiu nabízí verzi z mahagonového dřeva pocházejícího z Hondurasu výrobce jachet Sueširo Sano. „Chceme ukázat, že výkony těchto kol jsou stejné jako kol z karbonového vlákna,“ říká. Jeho modely jsou drahé: za zhruba 14.500 eur (392.000 Kč).

Jeden francouzský výrobce chce v příštím roce začít vyrábět systém NigiBike, který bude skryt v kolu a který bude majitele varovat vždy, když se od něho jeho velocipéd vzdálí.