Konec volné Jižní spojky? Hrozí návrat kamionů
Na nábřežích se neštosují auta, ulevilo se i centru.
Důvod je jednoduchý. Až dvacet tisíc aut denně se místo projíždění středem města přesunulo na dřív často neprůjezdnou Jižní spojku. Vyplývá to z nedávno zveřejněné studie Technické správy komunikací.
Cesta je teď na spojce volnější než kdy dřív, supící kamiony od září musí jezdit po nové části Pražského okruhu.
Zpráva silničářů ale jedním dechem dodává, jak moc se kvůli tomu přitížilo Spořilovu. Denně tam od září projede navíc devět tisíc kamionů mířích na Brno, Hradec Králové či Pražský okruh.
Těmto řidičům zatím chybí napojení hradecké dálnice D11 na Pražský okruh. Na jeho dokončení nemá stát peníze, a proto Spořilovští trpí.
Nejhorší je noc, tvrdí lidé
Místní politici to nechtějí nechat být. Přišli s řešením, které by kamiony aspoň částečně vrátilo na Jižní spojku.
„Věřím, že do čtyř měsíců se nám podaří dosáhnout aspoň toho, aby náklaďáky mířící na Brno a Pražský okruh nesjížděly ze spojky už na Spořilově, ale o půl kilometru dál, v ulici 5. května,“ uvádí starostra Prahy 4 Martin Horálek.
Znamenalo by to, že Spořilovem by neprojíždělo devět tisíc kamionů denně, ale o polovinu míň.
„I za to budeme rádi. Na osobní auta jsme si zvykli, ale kamiony dělají opravdu hrozný hluk. Nejhorší je to v noci,“ říká Alena Mrázová, jejíž byt dělí od zahlcené Spořilovské ulice jen pár desítek metrů.
Starosta Horálek teď musí počkat na schválení od vedení města, které zatím s jednoznačným kývnutím váhá.
„Počkám na výsledek dopravních studií. Kompromis je možný, ale celkovému návratu kamionů na Jižní spojku říkám jednoznačné ne,“ uvádí první náměstek primátora a radní pro dopravu Karel Březina.
Rozhodnout o dočasném řešení chce během několika dnů až týdnů.
Bude zase na spojce těsno?
Záměr Prahy 4 by ale krutě zasáhl do nové reality příjemně průjezdné Jižní spojky.
Aspoň tedy v půlkilometrovém úseku ve směru do centra by bylo autům zase pořádně těsno. Policisté to jednoznačně považují za krok zpátky.
„Zhatil by význam, který mělo odsunutí kamionů na Pražský okruh. Na Jižní spojce by i jejich částečný návrat znamenal zpomalení dopravy a zvýšení nehodovosti,“ myslí si ředitel pražské dopravní policie Pavel Švrčula.
I řidiči jsou se situací, kdy jsou kolony na spojce výjimkou, spokojení.
„Dřív se po Jižní spojce kvůli kamionům nedalo téměř jezdit. Teď nemusí lidé mířící na Plzeň nebo Strakonice hledat žádné únikové cesty,“ říká Václav Špička z Autoklubu České republiky.
Ještě zpevnit most
Pro to, aby mohla radnice Prahy 4 uskutečnit svůj plán a pomoct lidem ze Spořilova od hluku a zplodin kamionů, jí nestačí jen dobrá vůle vedení pražského magistrátu.
Aby totiž mohly náklaďáky sjíždět z Jižní spojky až do ulice 5. května, musel by magistrát zaplatit zpevnění mostu, po kterém by se kamiony na magistrálu napojovaly.
„Na tuhle opravu ale nemáme v rozpočtu peníze. Město by nám kvůli ní muselo navýšit rozpočet,“ vysvětluje Tomáš Mrázek z Technické správy komunikací.
Podle dostupných informací vyjde zpevnění mostu až na desítky milionů.