Eastwood hledá Život po životě dost suchým způsobem

Osudné setkání. Novinářka Marie(Cécile De France) se setkává s Georgem (Matt Damon)

Osudné setkání. Novinářka Marie(Cécile De France) se setkává s Georgem (Matt Damon) Zdroj: magic box

Jedna z mála skutečných hollywoodských legend Clint Eastwood se ani po osmdesátce nezastavuje a točí jeden film za druhým. Ba co víc, na rozdíl od většiny stárnoucích kolegů točí jeden výrazný a důležitý film za druhým. V jeho režijní filmografii posledního desetiletí lze vysledovat dvě linie – filmy komorní, až intimní a pak snímky okázale ambiciózní, rozmáchlé.

Rozdíly mezi Million Dollar Baby či Gran Torinem na jedné straně a dvojfilmu Vlajky našich otců – Dopisy z Iwo Jimy na straně druhé jasně ukazují, že intimita jde Eastwoodovi mnohem lépe a dosahuje mistrovských výsledků.

Jeho prozatím poslední snímek Život po životě, který u nás vychází na DVD a discích Blu-ray, je rozkročen mezi tyto dvě extrémní roviny. A také ve výsledku působí nerozhodně, nedotaženě, průměrně.

Eastwood zfilmoval hloubavý text oceňovaného scenáristy Petera Morgana (Královna, Duel Frost/Nixon), jehož tématem je život po smrti. Otevírá jej scéna z krásného tichomořského pobřeží, jež náhle zasáhne ničivá vlna tsunami. Je jí smetena i úspěšná francouzská televizní moderátorka Marie, jež prožije zkušenost blízkou smrti. A to zcela mění její život. Bohužel v negativním smyslu. Tvůrci diváka náhle přemisťují do Ameriky, kde žije na první pohled obyčejný dělník George (Matt Damon).

Ve skutečnosti je však George médiem, které je schopno navázat dialog s mrtvými. Stačí, když na žijící osobu sáhne a ihned k němu přicházejí hlasy jejích mrtvých příbuzných a přátel. Zdánlivě stroj na peníze, ale Georgeovi to také ničí život. Třetí linkou snímku je osud britských dvojčat, z nichž jedno zemře a druhé se se ztrátou bratra neumí vyrovnat.

Morganův text a stejně tak i Eastwoodova režie neustále oscilují mezi velkolepostí a univerzalitou tématu a komorním pojetím jednotlivých příběhů. Téměř mechanicky pendlují mezi třemi hlavními dějovými liniemi, ani jedna z nich se nestává dominantní, žádná nejde pořádně do hloubky. Divák cítí, že se vše musí jednou protnout a dojde ke katarzi příběhu. Tak se také stane, ale katarze se dočkají pouze postavy, divák nikoli.

Ten jednotlivé příběhy pozoruje, často i se zájmem, několik scén vskutku utkví v paměti (především úvodní vlna tsunami, za níž byl snímek nominován na Oskara v kategorii vizuálních efektů). Ale Eastwoodovi se snad vůbec poprvé za několik let nedaří zapojit divákovy emoce. Vzpomeňme na zlomový okamžik Million Dollar Baby, kdy se téma sportovního dramatu mění v otázku eutanazie; připomeňme nenávistného veterána korejské války obklopeného samými Asiaty v Gran Torinu. Tam Eastwood dosáhl totálního propojení diváka s postavou. V Životě po životě v této disciplíně selhal.

Život po životě

(drama, USA, 129 minut)
Režie: Clint Eastwood
Hrají: Matt Damon, Cécile De France, Derek Jacobi
Na Blu-ray od června 2011
Hodnocení: 60 %