Marvel udělal ze superhrdinů továrnu na peníze. Stále láká diváky a trhá rekordy | E15.cz

Marvel udělal ze superhrdinů továrnu na peníze. Stále láká diváky a trhá rekordy

Marvel udělal ze superhrdinů továrnu na peníze. Stále láká diváky a trhá rekordy
Kapitán Amerika
• 
ZDROJ: MagicBox, INT

Martin Štorkán - Info.cz

Svět filmů Marvel otevřel před deseti lety první díl Iron Mana. Od té doby se ze série filmů se superhrdiny stala cenná obchodní značka, která dále trhá rekordy. Od té doby vzniklo celkem 17 filmů.

Hollywoodská studia kdysi vlastnila filmové ateliéry, práva na promítání filmů a dokonce i samotné řetězce kin. Filmoví distributoři tehdy měli obrovskou moc, herci dostávali smlouvy hned na několik filmů a Hollywood zažíval svou zlatou éru. Marvel v začátcích své filmové éry postupoval dost podobně. Vybíral si herce, kteří nebyli příliš známí, za role jim nabídlo poměrně málo peněz a ještě s nimi podepsal smlouvu na několik filmů dopředu.

Zlom přišel v roce 2009, kdy Marvel koupilo „všemocné“ studio Walt Disney Pictures, které se výše zmíněné „zlaté éře Hollywoodu“ přibližuje ze všech současných producentů snad nejvíce. Pod jeho křídla totiž patří několik dalších velkých hráčů, jejichž akvizicí si Disney vytvořil skoro až monopolní postavení. Kromě tvůrce animovaných filmů Pixar mu od roku 2011 patří i Lucasfilm a s ním práva na všechny Star Wars filmy. Loni navíc došlo k asi největšímu filmovému obchodu v dějinách, když potomci Walta Disneyho koupili studio 20th Century Fox.

Manic Street Preachers vydali nové album. Jde o poctivý pop bez přidané hodnoty

Ale zpět k Marvelu, který v roce 2008 ještě netušil, jak skvělým strojem na peníze se v budoucnu stane. Jeho kreativní ředitel Kevin Feige ale už tehdy věděl, že nechce natočit jen jeden nebo dva filmy. Jeho ambicí bylo vytvoření filmového univerza, které plánoval rozdělit do několika fází. Ty měly kromě samostatných superhrdinských originů (film o původu hrdinů - pozn. red.) nabídnout i závěrečné filmy, kde se hrdinové sejdou a budou bojovat proti silnějším protivníkům. Zjednodušeně je to vlastně princip televizního seriálu - jednotlivé epizody a postavy jsou propojené a žijí ve stejném světe.

Fáze I

V době příprav snímku Iron Man se dalo těžko předvídat, jak si snímek povede. Jeho režisér Jon Favreau byl sice poměrně známým hercem, ale za kamerou příliš zkušeností neměl, protože v době natáčení filmu měl za sebou pouze práci na komedii Vánoční skřítek s Willem Ferrelem. Na druhé straně kamery stál Robert Downey Jr., „zlé dítě Hollywoodu“, jehož slibně rozjetou kariéru málem ukončila nespolehlivost spojená s drogovou závislostí. Nakonec se dílo podařilo. Iron Man vydělal jen o prvním víkendu téměř 100 milionů dolarů a stal se jedním z nejúspěšnějších filmů roku 2008, který chválili kritici i diváci.

Měsíc Jupitera: Maďarské drama je vizuální lahůdkou. Očekávání však nenaplní

Opravdu to ale bylo tak růžové? Vlastně jak pro koho. Je méně známým faktem, že Robert Downey Jr., hlavní hvězda filmu, za něj tehdy utržil „pouze“ 500 tisíc dolarů, což bylo o polovinu méně, než si vydělal vedlejší herec Terrence Howard. Problém pro samotné studio přišel ve chvíli, kdy její hlavní hvězdě smlouva skončila. Představitel Iron Mana se díky Marvelu stal hvězdou první velikosti a pokud ho studio chtělo udržet, muselo splnit jeho podmínky. Kolegiální Downey chtěl kromě podílu z tržeb i vyšší plat pro herecké partnery a studio mu samozřejmě nakonec muselo vyhovět.

Zde ještě malá odbočka. Ve skutečnosti nebyl prvním filmem z MCU Iron Man, ale Neuvěřitelný Hulk, který se moc nepovedl a propadl u kritiků i diváků, což ukazují tržby okolo 130 milionů dolarů. Na webu ČSFD shrnul Neuvěřitelného Hulka uživatel Superhero, který mu změnil jméno na „Neuvěřitelně tupý Hulk!” a dodává: „Nechápu, jak tohle mohli vůbec pustit do kin! První hodinu tam Norton je ubrečenej žebrák. Pak se změní na Hulka a neuvěřitelně debilně se tam honí s hummerama někde na louce.” O této kapitole studio raději mlčí.

Více o hře peněz Marvelu čtěte na INFO.CZ

Autor: Martin Štorkán - Info.cz
 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!