Muzikál o čarodějích ze země Oz patří k hollywoodským klasikám. Dorazil do Česka

Premiéra muzikálu Čarodějka

Premiéra muzikálu Čarodějka Zdroj: Hykl, Kundrát, Protivanský

Premiéra muzikálu Čarodějka
Premiéra muzikálu Čarodějka
Premiéra muzikálu Čarodějka
Premiéra muzikálu Čarodějka
Premiéra muzikálu Čarodějka
7
Fotogalerie

Muzikál Wicked, který vypráví příběh čaroděje a čarodějek ze země Oz jinak, než ho známe z hollywoodské klasiky s Judy Garlandovou, měl na Broadwayi premiéru v roce 2003. Od té doby se tam stále hraje, stejně jako například v Londýně. Od letošního září je k vidění také jeho česká verze nazvaná Čarodějka v pražském divadle GOJA Music Hall v produkci Františka Janečka.

Nejznámější dílo skladatele a textaře Stephena Schwartze, k němuž libreto napsala Winnie Holzmanová, láká diváky originální zápletkou, v níž poznáme zrod Glindy Dobrotivé a Zlé čarodějnice ze Západu. Na rozdíl od přímočařejšího Čaroděje ze země Oz, který vzešel z dětské knížky L. Franka Bauma z roku 1900, vychází Čarodějka z předlohy Gregoryho Maguirea, která je o 90 let mladší a překvapuje tím, jak mezi vtipy zahrnuje temnější kritiku fašistických pořádků v Oz, zemi řízené člověkem schovaným za technickými hračkami. Zároveň dojímá jako příběh o přátelství.

Právě proto je pro úspěch muzikálu zásadní obsazení dvou hlavních rolí, Elphaby, která kvůli zelené barvě pleti zažívá od mala ústrky, a populární blondýny Glindy, jež se omylem stane ve škole její spolubydlící. Pražská inscenace, alespoň při premiérovém uvedení, právě v tomto bodě přesvědčila nejlépe. Elis Ochmanová i Nikola Ďuricová dovedou zazpívat vše, co po nich rozsahově náročné písně vyžadují, a k tomu i přesvědčivě hrát a předvádět cit pro komiku i drama.

To už bohužel neplatí o jejich kolezích ve vedlejších rolích, kteří v jednom z oborů muzikálového herectví citelně zaostávají. Ve druhé polovině laxní projevy Čaroděje Mariana Vojtka nebo Madame Morrible Světlany Nálepkové už výrazně zpomalují vyprávění. Svižnější tempo inscenace režiséra Martina Novotného najde s reprízami. Duchaplnost, o kterou originál ochudily české, méně hravé texty Michaela Prostějovského, se získává zpátky obtížněji.

Čarodějka má pověst nejdražší české muzikálové produkce, což je vidět na několika kostýmech a scénických tricích, které se opět týkají hlavně Elphaby či Glindy. Scéna samotná ale vypadá kašírovaně a kostýmy zvířat nechtěně směšně. Je radostné, že česká verze světového hitu konečně vznikla, ač celkově často působí lokálně. V tom hlavním, tedy v portrétu přátelství dvou odlišných dívek, ale Čarodějka uspokojí. Alespoň do doby, kdy do českých kin přijde chystaná filmová adaptace úspěšného muzikálu.

Čarodějka

(muzikál, ČR 2019, 165 min.)

Režie: Martin Novotný

Autor: Stephen Schwartz

Hrají: Elis Ochmanová/Markéta Pešková/Kateřina Herčíková, Nikola Ďuricová/Natálie Grossová v divadle GOJA Music Hall Praha

Hodnocení: 60 %

Autorka je spolupracovnicí redakce