Podobně jako ten karlovarský, také canneský filmový festival se s plnohodnotným letošním ročníkem musel rozloučit. Český divák na rozdíl například od těch francouzských alespoň může v kinech navštěvovat další tituly, které vzbudily pozornost v Cannes loni – jako například drama Vysoká dívka, vítěze ceny pro nejlepšího režiséra ve druhé hlavní sekci Cannes Un certain regard.
Oceněným režisérem je teprve osmadvacetiletý Kantěmir Balagov, který film studoval u Alexandra Sokurova. Canneský festival mu promítal už první celovečerní snímek Těsnota, v němž se pustil do kritiky náboženských předsudků v Rusku 90. let.
Ve svém druhém snímku se vrátil do roku 1945 a do tehdejšího Leningradu, města zdevastovaného utrpením dlouhé blokády. V něm žije titulní vysoká dívka, stydlivá bledá Ija, která trpí záchvaty, při nichž ztrácí kontrolu nad svým tělem.
Ukázkou tohoto stavu film začíná a scéna, v níž Ija sípá a ztuhne, nejlépe předvede Balagovův režijní talent. Při jednom z dalších transů dojde ke zdrcující tragédii. Po ní přijde na scénu Ijina nejlepší kamarádka Máša, která se vrací z války se svými traumaty.
Film se v té chvíli změní v komorní portrét vztahu dvou odlišných žen spojených silným poutem. Jejich odhodlání prohrabat se troskami svých životů dodává sílu i samotnému příběhu, aby nedusil bezvýchodností a marasmem.
Balagov se k mnohokrát zpracovanému tématu válečných hrůz vrací z méně obvyklého úhlu. Zaměřuje se na komplikovaný duševní stav protagonistek, v čemž mu výrazně pomáhají dvě herecké debutantky Vasilisa Pěrelyginová a Viktorija Mirošničenková, která za roli Iji získala mimo jiné nominaci na Evropskou filmovou cenu.
Někdy až dost viditelně promyšlené audiovizuální zpracování prozrazuje režisérovy nemalé ambice. Emocionální i estetický efekt Vysoké dívky ještě oslabuje struktura působící postupně víc jako sled opakovaných scén než plynulé vyprávění. K tomu, aby se stal významným jménem na festivalovém okruhu, má však Balagov už jistě nakročeno.
Vysoká dívka |
Režie: Kantěmir Balagov |
Hrají: Viktorija Mirošničenková, Vasilisa Pěrelyginová, Timofej Glazkov, Igor Širokov |
Hodnocení: 70 % |
Autorka je spolupracovnicí redakce