Recenze Kmeny 90 aneb Zpět v barevných devadesátkách

Kmeny 90
Kmeny 90
Kmeny 90
Kmeny 90
Kmeny 90
51

Po současných subkulturách v Kmenech a subkulturách sedmdesátých a osmdesátých let v Kmenech 0 přichází Vladimir 518 s Kmeny 90. Věnuje se letům devadesátým, která byla alternativnímu životnímu stylu mimořádně nakloněna

Oceanisté, Vontové, bruslaři či skejťáci, squatteři a technaři, ale také skinheadi či anarchisté defilují ve třetí knize Kmeny, kterou spolu se silnou autorskou základnou vytvořil jeden z propagátorů subkultur u nás Vladimir 518. Po původní knize Kmeny, v níž se čtenář seznámil s aktuálními alternativními kmeny, a knize Kmeny 0 (počátky subkultur na našem území) došla řada na léta devadesátá. Tedy dekádu začínající 17. listopadem 1989, kdy se rozvolnily společenské i politické normy. Dekádu nakloněnou všemu ne-průměrnému, ne-normálnímu či ne-obyčejnému.

Na více než 800 stranách čtenář najde 25 kmenů, kterými se především mladí (ale nejen!) lidé snažili hledat své místo ve světě. Každý kmen představují autoři, kteří byli či stále jsou s danou subkulturou úzce spojeni. To se odráží také na stylistické rozmanitosti jednotlivých esejů a také rozhovorů, jež každou kapitolu uzavírají. Honza Vedral se v části věnované skinheadům snaží o objektivní stať, naopak Arnošt Novák ve stati o anarchismu mísí objektivní přístup se subjektivními poznámkami. Záhadou zůstávají Vontové. Autor textu o nich podepsaný prostě K. využil deníkové formy, jež je strhují- cí a zachycuje měnící se tvář Prahy, ale o samotné subkultuře daleko víc vypovídají doprovodné fotografie.

Obrazový materiál je však v tomto případě stejně cenný jako texty. Ačkoli jde mnohdy o očekávatelné snímky (punkové koncerty, skejťáci v ulicích, demonstrace anarchistů či squatterů), důležité je, jak fungují jako celek. A to je zcela zásadní. Již samotné listování Kmeny 90 je procházka barevným světem, který tu kdysi existoval (a snad dál existuje). Je plný energie, kreativity, nápadů, snahy vyčlenit se z průměru. Navíc se na archivních snímcích mimoděk mění také Praha a další česká města, často i díky působení členů jednotlivých kmenů (graffiti, výtvarníci, divadelníci).

V neposlední řadě je právě tento díl Kmenů důležitý pro pochopení současného umění a popkultury. Aktéři jednotlivých subkultur se postupně stali vydavateli, producenty, celebritami, z některých alternativních hnutí se staly dominantní proudy (rap). Postava samotného Vladimira 518 dokazuje, jak lze propojit alternativní kořeny s uměleckým, mediálním i byznysovým úspěchem.

Kmeny 90 jsou mimořádnou knihou a povinnou četbou pro všechny generace. Jsou ukázkou, že i u nás existovala dekáda, kdy se lidé snažili nebýt „Dětmi prázdnoty“, o kterých Vladimir 518 rapuje ve stejnojmenné skladbě.

Vladimir 518 a kolektiv: Kmeny 90

Nakladatelství: BiggBoss, Yinachi, 2016

Hodnocení: 100%