Recenze: X-Men se loučili bez pompy | E15.cz

Vše o  realitách Vstoupit do speciálu

Recenze: X-Men se loučili bez pompy

Recenze: X-Men se loučili bez pompy
X-Men: Dark Phoenix
•
ZDROJ: Cinemart

Na rozdíl od velkolepého loučení Avengers, kteří zajistili obživnutí poloviny planety a stali se u toho nyní druhým nejvýdělečnějším filmem historie, jejich superhrdinští kolegové značky Marvel X-Men odcházejí ve stylu o něco skromnějším. A to přesto, že novinka X-Men: Dark Phoenix řeší křehký mír mezi mutanty a lidmi, traumata Jean Greyové a ještě k tomu invazi děsivých vyspělých tvorů, kteří přišli o domov a teď plánují lidstvo vyhladit celé.

Filmová sága marvelovských mutantů začala ještě v dobách, kdy komiksové filmy nechodily do kin každé dva měsíce a kdy byl Bryan Singer považován za nadějný talent, tedy v roce 2000. Od té doby vzniklo několik dalších filmů s označením X-Men, v nichž se různě měnila a mazala budoucnost a minulost a odvracely apokalypsy.

Dark Phoenix je čtvrtým dílem dobrodružství První třídy, omlazených postav známých z první trilogie. Jean tu tedy hraje Sophie Turnerová, s lepším make-upem a podobnou zarputilostí jako svou Sansu Starkovou v pozdějších sériích seriálu Hra o trůny.

Zápletka pochází z oblíbeného komiksového příběhu z osmdesátých let a odehrává se v roce 1992, ačkoliv Profesor X v podání Jamese McAvoye i Magneto, kterého hraje nejcharizmatičtější z obsazení filmu Michael Fassbender, vypadají skoro stejně dobře jako před třiceti lety, když je diváci mohli poznat v nejlepším filmu série První třída. Hlavním protivníkem titulní hrdinky by mohla být jen ona sama a kontroverzní psychologické metody Charlese Xaviera. Tvůrci vše ale zbytečně zahustili ještě stereotypním soubojem s mimozemšťany vedenými ledovou kráskou s tváří Jessiky Chastainové.

Recenze: Bolesti a touhy slavného Španěla

Jean, dívka sálající problémy, emocemi a neovladatelnou silou, by přitom stačila na účinně cituplnou komiksovou metaforu rodiny s problematickou puberťačkou a dominantním otcem i na poutavou akci. Scénář měl proto kromě smazání linie s vetřelci trochu ubrat z klišovitých vět, jež divák dokáže odrecitovat dřív než postava, a donutit X-Men víc se starat o své lidské spoluobčany a neprat se mezi sebou pomocí plně obsazeného vagonu metra. A kéž by u filmu alespoň chvíli nehrála dunivá hudba Hanse Zimmera.

Po jedné z nejslabších epizod série Apokalypsa představuje Dark Phoenix i tak vstanutí z popela. Nabízí standardní superhrdinskou podívanou, která v dnešní přesycené nabídce už ale přece jen úplně nestačí.

X-Men: Dark Phoenix

(komiksová akce, USA, 114 minut)

Režie a scénář: Simon Kinberg