Letadlo poháněné fotovoltaickými články doletělo do Maroka

Solární letoun Solar Impulse

Solární letoun Solar Impulse

Experiment firmy Solar Impulse
Experiment firmy Solar Impulse
Pilot André Boschberg během experimentu firmy Solar Impulse
Experimentální letoun Solar Impulse
letoun Solar Impulse ve srovnání s airbusem
5
Fotogalerie
Experimentální letoun Solar Impulse poháněný sluneční energií dnes krátce po půlnoci přistál v Rabatu. Oznámili to organizátoři letu na internetových stránkách projektu solárního letadla. Dokončil tak svůj pokusný let ze Švýcarska do Maroka s mezipřistáním v Madridu. Druhou etapu letu o délce zhruba 1300 kilometrů stroj absolvoval zhruba za 19 hodin.

Letoun odstartoval v úterý v 5:22 SELČ z madridského letiště Barajas. Pilotoval ho švýcarský psychiatr a vzduchoplavec Bertrand Piccard, který stojí za celým projektem solárního letadla. Marockou hranici stroj překonal v úterý v 16:45 SELČ a do Rabatu dorazil dnes v 0:29 SELČ.

První fázi letu podnikl letoun před necelými dvěma týdny, kdy odstartoval ze švýcarského kantonu Vaud a přistál na madridském mezinárodním letišti Barajas. Trasa byla dlouhá 1200 kilometrů, tedy o stovku méně než dnes. Let trval švýcarskému pilotovi Andrému Borschbergovi přes 17 hodin.

V roce 2014 chtějí oba piloti bez kapky paliva obletět zeměkouli. Jejich záměrem je dokázat, že existuje alternativa hlučných a „špinavých“ letounů i na dlouhých trasách. Oblet Země s vylepšeným typem letadla na solární pohon má trvat tři až pět dní.

Sestřih z letu do Maroka

Solar Impulse je prvním letounem, jenž je schopen letět bez paliva ve dne i v noci, protože nese celkem 200 čtverečních metrů fotovoltaických článků. Stroj je přes 20 metrů dlouhý, rozpětí křídel 63,4 metru je však srovnatelné například s velkým dopravním letadlem Airbus A340. Váží přitom pouze 1,6 tuny, tedy tolik co běžný osobní automobil. Zkonstruování letadla trvalo sedm let.

Prototyp letounu byl představen v roce 2010 a loni absolvoval svůj první mezinárodní let ze Švýcarska do Bruselu.